A že výrobci a producenti bojují o skutečně výnosný trh, naznačují například údaje z Francie, kde je sklenice vody Evian či Vittel stejně běžnou součástí jídla jako víno či bageta. Ročně Francouzi za vodu utratí 2,2 miliardy eur a průměrně vypijí 147 litrů ročně.
Trh si zde však ve velké míře dělí dva nadnárodní konglomeráty, společnosti Nestlé a Danone. Ty mají ve svém portfoliu ty nejznámější a často i nejdražší značky. Zatímco za Nestlé "kope" Perrier a Vittel, na straně Danone stojí Evian, Badoit či Volvic.
I budoucnost se zdá být světlá, neboť v roce 2012 by se ve "vodním byznysu" mělo točit až 60 miliard euro.
Luxus ale netáhne
Je však na čase, aby pěkné počasí těmto gigantům pomohlo v jejich snaze upoutat zákazníky. V době, kdy obliba čisté vody rapidně roste, prodeje právě dražších značek zažívají krizi. Místo aby stály v čele růstu, propadly v loňském roce o 3,8 procenta a pro letošní rok analytici počítají s obdobným výsledkem.
Však ve svém prohlášení firma Nestlé Waters při oznamování výsledků přiznala, že "situace v Evropě je složitá a zřejmě nemůžeme čekat růst tržeb".
Evropští milovníci vody, Francouzi a Italové, v poslední době dávají přednost levnějším značkám, které jim "uhasí žízeň a nespálí peněženku".
A tak raději koupí 1,5 litru neznámé a méně kvalitní vody za 15 eurocentů místo Vittelu či Evianu za více než 50 centů.
Své chtějí i Coca-Cola a Pepsi
Celosvětový odklon od slazených a ochucených limonád k vodě si uvědomují i legendární značky jako Pepsi či Coca-Cola. Obě se snaží stále více pronikat na trhy, které pro ně bývaly takříkajíc "tabu", a nabízejí svým zákazníkům nejen zdravější džusy, ale i energetické nápoje či právě balené vody.
Pepsi se snaží zákazníkům zalíbit řadou energetických nápojů Gatorade a vodou Aquafina.
Zřejmě nebude trvat dlouho a právě tyto společnosti se budou cítit jako tabákové koncerny. Jako je dnes vyhlášen boj proti kouření, a to je stále více omezováno a vytlačováno z veřejných míst, tak nejen americké, ale i například britské školy "vyhání" přeslazené limonády ze svých prostor.
Tento boj proti nezdravému pití a následné obezitě u dětí tak může vést k dalším nárůstům trhu s balenou vodou.