reklama
 
 

"Šmejdi" podvádějí dál. Dostali rekordní pokuty od ČOI

8. 6. 2015 12:15
Inspektoři zjistili porušení zákona ve více než třech čtvrtinách kontrol během prvního čtvrtletí.

Praha - Česká obchodní inspekce (ČOI) uložila organizátorům předváděcích akcí v prvním čtvrtletí letošního roku celkem 130 pokut v rekordním součtu 16,4 milionu korun. Devatenáct z nich přitom dosáhlo výše čtvrt milionu a více, uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Za pokuty, které už nabyly právní moci, má nejvíce zaplatit společnost Pneubotky. Inspekce jí udělila celkem 21 sankcí za 3,5 milionu korun. Firma TZTransport dostala 12 pokut za 2,28 milionu korun. AQUA Activity obdržela tři pokuty v celkové výši 1,4 milionu korun.

Společnost Počet pokut Výše pokut
Pneubotky, s. r. o. 21 3 530 000 Kč
TZTransport s.r.o. 12 2 285 000 Kč
AQUA Activity s.r.o. 3 1 400 000 Kč
Spokojená domácnost s.r.o. 9 1 270 000 Kč
Happy Baby 6 1 110 000 Kč

Zdroj: ČOI -  pokuty za předváděcí akcie, které nabyly právní moci v 1Q 2015.

Při stanovení výše pokut přihlížela inspekce mimo jiné k tomu, že obětí pořadatelů předváděcích akcí jsou převážně senioři, tedy zvláště zranitelná spotřebitelská skupina. Na časté porušování zákona u předváděcích akcí mimo jiné upozornil dokumentární film Šmejdi režisérky Silvie Dymákové.

Celkem inspekce provedla v lednu až březnu 144 kontrol předváděcích akcí, nedostatky zjistila v 78,5 procenta z nich. "Nejproblémovější pořadatelé těchto akcí se sice z českého trhu stáhli, přesto však v prvním čtvrtletí nahlásilo 18 firem konání více než 7000 organizovaných akcí. Ze zjištění inspektorů a podání spotřebitelů je však zřejmé, že na trhu působí i další subjekty, které konání svých akcí ČOI neoznamují," říká mluvčí.

Míra zjištěných nedostatků se ve srovnání s předchozím rokem nesnížila. Inspekce ovšem upozornila, že vysoký poměr zjištěných nedostatků je důsledkem cíleného zaměření kontrol ČOI na problémové firmy.

Využití nekalých obchodních praktik zjistila inspekce ve 49 případech. "Nejčastěji se jednalo o klamavé obchodní praktiky, kdy například prodávající uváděli zavádějící či přímo nepravdivé informace týkající se práva spotřebitele na odstoupení od uzavřené spotřebitelské smlouvy, nebo nepravdivě informovali spotřebitele o obsahu konané akce a poskytovaných dárcích," upřesňuje Fröhlich.

Ve dvou prokázaných případech agresivních obchodních praktik se jednalo o kladení nepřiměřených překážek pro uplatnění práva spotřebitele na odstoupení od smlouvy.

"Platí stále stejné doporučení – organizovaných akcí se neúčastnit a koupi předražených výrobků průměrné jakosti a neověřených vlastností si řádně rozmyslet," dodává Fröhlich.

autor: Ekonomika | 8. 6. 2015 12:15

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama