Jako příklad řešení "za pochodu" Folbrecht uvedl zapojení elektromobilů do vyvažování energetické sítě nebo elektrifikaci nákladní dopravy, zejména té dálkové.
"V zahraničí a na tranzitních trasách budou muset vznikat velká nabíjecí parkoviště a také odpočívky pro kamiony, to vše budou velké výzvy. Pro Českou republiku, která je tranzitní zemí, tím vznikají nové obchodní příležitosti," uvedl Folbrecht.
Odborník na elektromobilitu zdůraznil, že v následujících letech bude třeba masivně investovat do nových zdrojů i distribučních sítí.
Všechny odpovědi Lukáše Folbrechta z Elektromobilní platformy z online rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz si můžete přečíst níže pod textem.
"Dobíjecí infrastruktura se čile buduje, například loni bylo v ČR zprovozněno více než 400 nových dobíjecích stanic (přírůstek 40 procent). Nedávno byla schválena tzv. Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) a další stovky a tisíce stanic budou přibývat v ČR i dalších zemích EU," napsal Folbrecht v jedné z odpovědí.
Trochu oříškem je podle něj například elektrifikace vozového parku na sídlištích. "Nicméně například v Brně již pilotují rezidenční nabíjení s možností rezervace nabíjení, v Praze se postupně investuje do nabíjení z lamp veřejného osvětlení," uvedl odborník na elektromobilitu.
Začátek delšího procesu
Velký potenciál vidí Folbrecht v oblasti zlepšení emisní stopy elektromobilů. Uvedl, že jsme teprve na začátku delšího procesu, ale na snížení emisní stopy elektromobilů i jejich baterií se intenzivně pracuje.
"Evropské automobilky dle mého osobního názoru zaspaly, ale elektromobilitu se velmi intenzivně učí. Sám mám dlouholetou pracovní zkušenost z významného českého výrobce automobilů a mám plnou důvěru, že se s tím čeští a evropští technici dokážou poprat," řekl Folbrecht na dotaz čtenáře.
Doplnil, že není moc známé, že už loni tvořily elektromobily a plug-in hybridy přes 10 procent produkce domácích automobilek. "Velmi by myslím pomohlo mít v ČR alespoň 1-2 "baterkárny" neboli tzv. gigafactory, abychom byli bateriím blíže a vytvářeli si ještě více příslušné know-how a kompetence," uvedl Folbrecht.
Prostředky z evropských fondů
Folbrecht se dotkl i tématu dotací v elektromobilitě. Zmínil například podporu od ministerstva životního prostředí a ministerstva průmyslu a obchodu, které připravuje nový podpůrný program v oblasti elektromobility pro firmy a podnikatele. Podpora pro fyzické osoby, která funguje v jiných evropských zemích, by podle Folbrechta adopci e-mobility v Česku určitě pomohla.
"Současná situace veřejných financí velký prostor pro podporu z národních zdrojů nedává, značné prostředky jsou ale k dispozici z evropských fondů, které má ČR k dispozici a velmi často jsou určené právě na účely dekarbonizace, včetně dopravy," uvedl Folbrecht s tím, že věří, že se najde dostatečná politická vůle, která pomůže snadněji se dostat k elektromobilům i fyzickým osobám.
Konkrétně podpor z EU je podle něj celá řada. "V nejbližších měsících začnou být vypisovány výzvy ministerstva dopravy na výstavbu dobíjecí infrastruktury s objemem prostředků přes pět miliard korun (a miliardy již byly investovány). Další stovky miliard jsou a budou pro ČR k dispozici v rámci tzv. Modernizačního fondu a část z těch peněz půjde na dopravu. Nicméně bude záležet, jak s prostředky Modernizačního fondu český stát naloží a kam je bude směřovat," uvedl Folbrecht.
Cena elektromobilů by podle něj mohla poklesnout ve chvíli, kdy se dosáhne masovější výroby a prodejů a větší lokalizace vývoje a výroby baterií do Evropy. Na místě je podle něj ale i sociální aspekt, aby se k elektromobilům dostaly i příjmově slabší a zranitelné skupiny. "Do budoucna budou na trhu i dostupnější modely. V diskusích se státem preferujeme využití nikoliv národních prostředků, ale z evropských fondů, které jsou přímo na takové účely alokované a nelze je ani jinak využít. A nevyužít je by byla škoda," dodává odborník.