reklama
 
 

Prodejci elektra půjdou ke dnu, čeští na tom vydělají

15. 7. 2013 6:00
Okay očekává konsolidaci trhu s elektronikou, bude expandovat

Praha - Nízká poptávka a velmi rychlý cenový pokles již brzy pravděpodobně zahýbou tuzemským trhem s elektronikou a domácími spotřebiči. Zejména ti hráči, kteří jsou ve vlastnictví zahraničních mateřských společností, mohou z trhu vymizet úplně.

Z toho budou podle majitele holdingu Okay Jindřicha Životského profitovat ty firmy, které zůstaly v domácích rukou. Společnost Okay proto vyčkává a pomalu se připravuje na další vlnu výrazného růstu.

„V současné době držíme v Čechách a na Slovensku zhruba desetinu trhu," říká miliardář Životský.

V souvislosti s očekávaným krachem některých konkurentů a růstem poptávky po online nákupech firma v horizontu tří let předpokládá výrazný nárůst tržního podílu.

V současné době disponuje řetězec Okay elektrospotřebiče na českém trhu zhruba devadesáti kamennými obchody. Na Slovensku jich pak má zhruba třicet pět.

Zůstane Datart? A co Euronics?

Více než samotné České republiky se krize poptávky po elektronice týká celého regionu západní Evropy. „Jejich nákladové struktury totiž neumožňují takovou flexibilitu jako nám," vysvětluje Životský.

Ohroženy jsou podle něj právě ty společnosti, které mají zahraničního vlastníka.

„Tyto mateřské firmy přestávají mít prostředky na to, aby dotovaly své dcery. V blízké době tedy hrozí, že jim zastaví přívod peněz, a firmy tak budou muset vyklidit trh," dodává Životský.

Pokles tržeb donutil ke kontrole nákladů již například francouzskou skupinu Darty, která je částečným vlastníkem původně českých prodejen s elektronikou Datart. O prodeji některých evropských poboček, včetně České republiky a Slovenska, se hovořilo již na konci loňského roku. Tento záměr skupina Darty potvrdila letos v květnu.

Podle slov tuzemských představitelů Datartu by ale značka neměla z trhu zmizet. „Jednáme o zpětném odkupu podílu skupiny Darty. Tato jednání se již chýlí ke konci," sdělila již dříve online deníku Aktuálně.cz mluvčí Datartu Jana Choroušová.

Problémy má také mateřská společnost prodejen Electro World, britská firma Dixons Retail. Ta kvůli nízké rentabilitě nabídla k prodeji svůj internetový obchod Pixmania. V české republice e-shop uzavřela již v březnu.

Elektronika utrží čtyři miliardy

Právě nejistota zákazníků, kterou vyvolaly zprávy o stažení některých prodejců elektroniky z českého trhu, částečně dopomohla firmě Okay k lepším výsledkům. „Lidé nás začali více vidět jako českou společnost, která zde bude bez ohledu na to, co se děje okolo našich konkurentů," říká Životský.

V první řadě to však byla restrukturalizace, která skupině zajistila meziroční nárůst zisku. „Museli jsme adaptovat naše náklady příjmům, a to v podstatě ve všech oblastech od reklamy přes personál nebo nájmy," vypočítává Životský.

Pro holding Okay, kam spadá kromě prodejů elektroniky také síť obchodů s potravinami Okay Market a prodejny nábytku Jena, byl loňský rok o poznání lepší než předchozí roky. "Samozřejmě nedosahujeme takových výsledků jako třeba v roce 2008," komentuje bez konkrétních čísel Životský.

Podle něj se za posledních pět let trh s elektronikou dost změnil. Krize snížila poptávku po elektronice. Segmentu nepřispěl ani rychlý vývoj nových produktů a s tím spojený pokles cen.

Příznivě vidí majitel Okay Holdingu letošní rok. Jen elektronika by měla za celý rok 2013, mimo jiné i díky e-shopu, utržit až čtyři miliardy korun.

Elektronika se nekupuje? Potraviny ano

Dlouhou chvíli před očekávanou konsolidací trhu s elektronikou si holding Okay hodlá krátit přidruženými aktivitami. Společnost chce kupříkladu rozšířit a zdokonalit nabídku svých prodejen s nábytkem Jena.

„Chceme zákazníkům například poskytnout vetší možnost výběru sedacího nábytku. Zavedeme i výrobky ve vyšších cenových relacích, jelikož si myslíme, že to naši zákazníci od nás očekávají," prozrazuje Životský.

Nemalé naděje vkládá také do sítě zatím pouze brněnských prodejen s potravinami Okay Market, které holding začal provozovat v roce 2011. „Zrovna včera jsme otevřeli naši již osmou prodejnu," chlubí se Životský a dodává, že v letošním roce by chtěl počet Okay Marketů rozšířit na deset až patnáct.

Okay Markety nebudou podle Životského již brzy pouze doménou Brna. „Očekáváme, že bychom v průběhu příštího roku expandovali do okolí Brna," sděluje své plány Životský.

Širší expanzi zatím brání skutečnost, že firma disponuje pouze jediným skladem, který leží právě nedaleko Brna. „Až narazíme na jeho kapacity a budeme zvažovat vybudování dalšího, přijde i expanze do jiných regionů," uzavírá Životský.

Začátky byly těžké

Podnikatel Jindřich Životský začínal těsně po roce devadesát jako importér malých domácích spotřebičů do České republiky. Svůj první kamenný obchod s elektronikou otevřel v Brně na Nových sadech v roce 1994.

„Ze začátku to šlo velmi těžce. Sešlo se hned několik negativních faktorů. Lidé již měli elektroniku nakoupenu z dřívějších let, navíc záhy po otevření rozkopali ulici, kde jsme měli prodejnu," vzpomíná na krušné začátky Životský.

Tento stav podle něj trval zhruba rok a půl. Pak se situace začala obracet. „Pak jsme zažili období velkého růstu. Brňané si prodejnu velmi oblíbili a začali tam masivně nakupovat," dodává.

V roce 1996 pak následovala další prodejna s elektronikou v Olomouci. Přibyl i druhý obchod Okay v Brně. Záhy pak společnost začala expandovat do dalších měst po celé České republice.

V současné době je v Česku zhruba devadesát prodejen Okay. Na Slovensku třicet pět. Do holdingu Okay kromě obchodů s elektronikou patří i Jena nábytek a síť brněnských maloobchodních prodejen s potravinami Okay Market.

autor: Kateřina Vokurková | 15. 7. 2013 6:00

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama