Příjmy z prodeje hudby loni stouply na 295 milionů korun, na odbyt šli více zahraniční interpreti

ČTK ČTK
31. 3. 2016 14:57
Příjmy z prodeje hudby se loni v Česku meziročně zvýšily o čtyři procenta, digitální prodeje vzrostly o 14 procent, jejich podíl byl 40 procent z celkových prodejů. Čeští uživatelé stále více využívají služby jako Spotify, Deezer, GooglePlay, YouTube a iTunes. Na trh rovněž nedávno vstoupila další služba Apple Music.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Příjmy z prodeje hudby se loni v Česku meziročně zvýšily o čtyři procenta na 295 milionů korun. Digitální prodeje vzrostly o 14 procent, jejich podíl byl 40 procent z celkových prodejů. Čísla vycházejí z prodeje nahrávek členských firem české pobočky Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI). Podle mezinárodních standardů IFPI hudební trh loni globálně vykázal dvouprocentní meziroční růst, informoval dnes zástupce IFPI Leoš Bednář.

Stejně jako loni se nahrávky zahraničních interpretů prodávaly lépe než nahrávky domácí, které tvoří 43 procent prodejů.

V rámci příjmů za digitální šíření nahrávek se loni znovu nejvíce dařilo prodeji přes streamovací služby, jejichž prodej představuje 70 procent všech digitálních prodejů. Čeští uživatelé stále více využívají služby jako Spotify, Deezer, GooglePlay, YouTube a iTunes. Na trh rovněž nedávno vstoupila další služba Apple Music.

Příjmy hudebních vydavatelství vedle prodeje nosičů a digitálního prodeje tvoří provozovací práva vybírané kolektivním správcem Intergram, licenční příjmy z prodeje nahrávek do reklamy a podobně. Do těchto čísel jsou zahrnuty i příjmy od firem, které nejsou členskými firmami IFPI, ale mají s některou z členských firem uzavřenou smlouvu o distribuci.

Nejsilnější pozici na trhu má vydavatelství Universal Music s 37,8 procenta, za ním následuje společnost Warner Music, jejíž podíl na trhu je 21,7 procenta. Třetí je Supraphon s podílem 14,6 procenta. Na dalších místech jsou Sony Music (12,6 procenta), Česká muzika (6,3 procenta) a Brainzone (1,1 procenta).

IFPI, která reprezentuje 90 procent tuzemského trhu, každý rok vyhlašuje nejprodávanější desku. Také letos ji odtajní v rámci vyhlašování Výročních cen Anděl za rok 2015, které se uskuteční 9. dubna. Nejprodávanější deskou za rok 2014 bylo album Tomáše Kluse Proměnamě, kterého se prodalo přes 20 600 kusů.

 

Právě se děje

Další zprávy