Stát vybere více na mýtném. Příjmy stoupnou o 800 milionů

Radek Pecák ČTK Radek Pecák, ČTK
22. 1. 2015 13:02
V loňském roce projelo mýtnými branami téměř půl milionu kamionů. Nejvíce vytíženým mýtným úsekem je dálnice D1 u Brna mezi výjezdy 194 a 196.
Pod mýtnými branami se zvyšuje provoz. Vybraných peněz přibývá.
Pod mýtnými branami se zvyšuje provoz. Vybraných peněz přibývá. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Na nový rekord zhruba 9,5 miliardy korun by měl letos stoupnout výběr mýta na úsecích tuzemských silnic a dálnic, na kterých je zavedeno elektronické mýto. Uvedl to Václav Nestrašil, ředitel úseku Provozovatele elektronického mýta ŘSD.

"Stane se to díky tomu, že se letos zvýšila kilometrová taxa pro vozy plnící emisní normu Euro 5 o 13 procent, a také je znát, že se po našich silnicích pohybuje v porovnání s počátkem loňského roku přibližně o desetinu nákladních vozidel více," uvedl Nestrašil.

Zatím ale jde jen o odhad a skutečnost poté může být jiná, doplnil Karel Feix, ředitel společnosti Kapsch, která mýtný systém spravuje. Do jisté míry jsou totiž hodnoty intenzity kamionové dopravy ovlivněné letošní mimořádně příznivou zimou. S jarním zahájením stavebních prací na dálnici D1 se rovněž může určitá část dálkové kamionové dopravy přesunout jinam, například na rakouské dálnice, doplnil Feix.

V loňském roce se podle údajů firmy Kapsch, která má mýtný systém provozovat až do konce příštího roku, na tuzemských zpoplatněných silnicích objevilo celkem 492 tisíc unikátních kamionů, které dohromady ujely přes dvě a půl miliardy kilometrů. V průměru je každý den v Česku v provozu 65 000 kamionů. Dohromady vloni na mýtném odvedly 8,7 miliardy korun - o sto padesát milionů více než v roce 2013.

55 procent kamionů, které se pohybují po zpoplatněných úsecích, je registrováno v České republice, následuje s 12 procenty Polsko a s téměř 12 procenty Slovensko.

72 procent veškerého mýta se vybere na dálnicích, 24 procent připadá na rychlostní silnice a pouze 4 procenta zbývají na zpoplatněné úseky silnic první třídy. Sama dálnice D1 se na celkové sumě vybraného mýta podílí 35 procenty.

Nejvíce vytíženým mýtným úsekem je dálnice D1 u Brna mezi výjezdy 194 a 196, kde se objeví za jediný den až 18 000 nákladních aut. Jen o tisícovku vozů méně projede denně po pražském okruhu R1. Ze silnic první třídy kamiony nejvíce využívají silnici 1/11 z Hradce Králové na polské hranice.

S nárůstem výběru by se podle Nestrašila měl snížit podíl nákladů na provoz mýtného systému pod 20 procent. Část nákladů by navíc stát mohl snížit tím, že by umožnil ze systému vyřadit dlouhodobě nevyužívané palubní jednotky. Za udržování jedné takové jednotky v systému platí stát ročně 230 korun, celkem odhaduje jejich počet na čtvrt milionu. Návrh novely zákona počítající s propadnutím kauce 1500 Kč včetně nevyužitého mýtného předplatného chce ministerstvo dopravy poslat letos k projednání.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybrané části silnic první třídy. Celkem je v systému zaregistrováno více než tři čtvrtě milionu kamionových palubních jednotek. Na rozdíl od vozidel nad 3,5 tuny poplatek za použití dálnic platí osobní vozidla ve formě časového kuponu. Jen ročních kuponů se vloni podle ministerstva dopravy prodalo přes dva miliony kusů.

 

Právě se děje

Další zprávy