Nová auta jdou na odbyt. Březen byl rekordní za poslední rok

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
Aktualizováno 16. 4. 2015 10:48
Škoda Auto za vysokým tempem růstu mírně zaostala a snížila svůj tržní podíl. Projděte si pořadí značek.
Nejprodávanější značkou v Evropě zůstává s odstupem Volkswagen.
Nejprodávanější značkou v Evropě zůstává s odstupem Volkswagen. | Foto: Volkswagen

Brusel - Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii a zemích EFTA (Švýcarsko, Norsko a Island) vzrostl v březnu o 10,6 procenta na 1,604 milionu. Březen byl devatenáctým měsícem nepřerušeného vzestupu a jeho růstové tempo bylo nejvyšší za poslední rok. Oznámilo to dnes Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Za celé první čtvrtletí se počet nových registrací osobních vozů zvýšil meziročně o 8,6 procenta na 3,5 milionu. Škoda Auto za tímto tempem růstu zaostala, a mírně tak snížila svůj tržní podíl.

V březnu prodeje aut všech značek silně rostly na všech pěti největších trzích EU. Nejvíce se zvýšily ve Španělsku, kde vzrostly o 40,5 procenta, a 15procentní přírůstek zaznamenal italský trh. Nárůst tempem 6-9 procent vykázala Británie, Německo a Francie.

Podle dřívějších údajů českého Svazu dovozců automobilů se prodej nových osobních aut v tuzemsku v březnu meziročně zvýšil o 27,6 procenta na 21 155 vozů. V prvním čtvrtletí počet registrací nových aut v ČR vzrostl o zhruba 24 procent.

Roste také drtivá většina značek včetně Škody Auto. Ta má sice za sebou globálně nejlepší březen všech dob, ale v Evropě si v něm meziročně polepšila jen o 5,3 procenta na 60 403 prodaných vozů. Za celé první čtvrtletí Škoda v Evropě prodala 144 316 aut, což je sice růst o 5,4 procenta, tržní podíl se ale propadl o desetinu procentního bodu na 4,1 procenta.

Podle agentury Reuters se letos prosazuje na evropském trhu trend návratu vozů středních cenových úrovní, jejichž prodeje v předešlých letech ekonomického poklesu padaly, a naopak ústup levných "krizových vozů". Zatímco tak například značky Škoda nebo rumunská Dacia letos podíl na trhu EU ztrácejí, získávají jejich západní sesterské či mateřské značky Volkswagen a Renault.

"Firmy i domácnosti v Evropě věří v ekonomický růst a opět obnovují své vozové parky. Mnohé tuto obnovu i léta odkládaly. Na růst poptávky reagují i evropské automobilky. Podle našich odhadů by se letos v EU mělo vyrobit o 4,5 procenta více aut než loni,“ říká Vojtěch Opleštil z Automobilové expertní skupiny PwC ČR.

Nejprodávanější značky v EU a v EFTA v prvním čtvrtletí 2015

Pořadí a značka Počet prodaných kusů
1. Volkswagen 421 486
2. Ford 263 477
3. Renault 239 403
4. Opel/vauxhall 238 754
5. Peugeot 217 795
6. Audi 186 823
7. BMW 175 224
8. Mercedes 172 325
9. Fiat 169 185
10. Nissan 159 393
11. Toyota 149 098
12. Škoda 144 316
13. Citroen 140 445
14. Hyundai 116 721
15. Dacia 95 914

Zdroj: ACEA, Aktuálně.cz

 

Právě se děje

Další zprávy