Třeba Alza nyní podle Hospodářských novin zlevnila iPhone 6S s pamětí 32 gigabytů z necelých 18 tisíc korun na polovinu. Podle srovnávače cen Heureka.cz přitom cena tohoto telefonu ve zmíněné konfiguraci v ostatních e-shopech během roku nepřesáhla 14 tisíc, a v prosinci dokonce klesla pod 10 tisíc korun. Alzou avizovaná povánoční sleva ve výši 50 procent tak reálně dosahuje pouze třetiny až desetiny původní ceny.
Podobné triky na zákazníky zkouší také e-shopy Datart, Mall.cz nebo internetový obchod s kosmetikou a parfémy Notino.cz. Ten u parfémované vody pro ženy Lanvin Éclat d’Arpège uvádí původní cenu 2249 korun, kterou nyní snížil o 69 procent na 690 korun. Průměrná cena zmíněného parfému přitom podle Heureka.cz v ostatních e-shopech v posledních 10 letech v průměru nikdy nepřesáhla tisíc korun. Reálná sleva je tedy sotva třetinová.
Internetové obchody dobře vědí, že pokud výši slev přifouknou, zvýší se jim tržby. Ty mohou v povánočních výprodejích probíhajících od 25. prosince do konce ledna odhadem dosáhnout až 20 miliard korun. Za jediný týden listopadových slev v rámci Black Friday pak tržby e-shopů přesáhly čtyři miliardy korun a meziročně narostly skoro o pětinu.
Podle České obchodní inspekce (ČOI), která dohlíží na dodržování práv spotřebitelů, jsou zákony na klamavé slevové akce většinou krátké. "Žádný zákon neupravuje, jak dlouho má původní cena trvat, než se z ní udělá sleva," říká mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Pokud tedy aktuální sleva vyplývá z ceny platné třeba před třemi lety, nemůže inspekce zasáhnout. Zákon to umožňuje pouze v případě, kdy prodejce zboží zlevní z ceny, za kterou ho v minulosti nikdy nenabízel, uzavírají HN.