Lihovar se bouří: Nejdřív kauce, teď musí koupit kamery

Radek Pecák Radek Pecák
29. 1. 2014 14:40
Podnikatele zaráží především přesné specifikace kamerového systému
Ilustrační foto (výroba nových kolků).
Ilustrační foto (výroba nových kolků). | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Podrobný popis sledovacího zařízení, které si musí lihovary pořídit všude tam, kde se stáčí nebo značí líh, vzbudil ostré reakce u výrobců lihovin.

S kamerami počítá zákon o povinném značení lihu, schválený loni Sněmovnou ještě v předchozím složení poslanců. Podrobnosti ale zveřejnila Celní správa teprve nyní. A podnikatele zaráží, do jakých detailů úředníci zacházejí, vadí jim také vysoká cena systému a údajné zásahy do soukromí.

"Je to poslední hřebíček do rakve těm, kteří se snaží slušně a poctivě podnikat v České republice. Například my, kteří plníme v průměru tři stovky lahví denně, si budeme muset pořídit kamery, jejichž cena se při takto stanovených parametrech pohybuje v desítkách tisíc korun," rozhořčuje se Martin Žufánek ze stejnojmenné rodinné likérky.

Ještě více naštvaný je Libor Pastorek, majitel Beskydské likérky ze Starého Města u Frýdku-Místku. "Je to lumpárna a já nic platit nebudu. Mám tři vchody a takové kamery, jaké chtějí, by mě stály půl milionu korun. Budeme se soudit a budeme žádat zrušení těchto nesmyslných nařízení," říká.

Stejný zákon současně uložil výrobcům povinnost zaplatit kauci pět milionů korun, pokud vyrábějí více než 25 tisíc lahví ročně, nebo půl milionu korun při nižším objemu produkce.

Všechno to natáčejte

Celníci požadují, aby kamery nepřetržitě snímaly nejen prostor, kde se stáčí líh do spotřebitelského balení nebo kde se značí líh kontrolními páskami. Snímat musí rovněž všechna místa nakládky a vykládky nákladních vozidel v prostoru daňového skladu, dále prostory vstupů a výstupů ze skladu, a dokonce i venkovní prostory skladu, kde se pohybují nákladní vozidla.

"Celé to korunuje požadavek na archivaci digitálního záznamu," dodává Žufánek. Celníci totiž požadují délku archivace 70 dnů, což zdůvodňují délkou zdaňovacího období, lhůtou pro podání daňového přiznání a potřebnou lhůtou pro ověření tvrzených údajů.

Obrazový záznam pořízený jednotlivými kamerami musí být ukládán ve videoserveru, který je součástí kamerového systému připojeného k internetu. Kamerový systém musí být také připojen k záložnímu zdroji elektrické energie s výdrží zhruba šest hodin. Ze záznamu musí být stále zřejmé, v jakém časovém okamžiku byl pořízen. K videoserveru musí mít stálý přístup správce daně.

Čas jen do začátku března

Podle podrobné specifikace, zveřejněné celní správou teprve 24. ledna, by se výrobci lihovin měli vybavit už do začátku března.

"Účinnost zákona o povinném značení lihu je od 1. prosince 2013 s tím, že přechodné období končí 3. března 2014," upřesnila online deníku Aktuálně.cz mluvčí Generálního ředitelství cel Martina Kaňková.

Dodává nicméně, že „individuálně po posouzení určitého subjektu" lze poskytnout na splnění všech podmínek maximálně šestiměsíční lhůtu od vydání rozhodnutí o registraci.

Technické požadavky nejsou podle Kaňkové nijak mimořádné. Výrobci lihovin budou mít možnost navrhovat řešení, která by měli konzultovat s místně příslušným celním úřadem. „Ten pak také posoudí vhodnost tohoto zařízení," upřesňuje mluvčí.

Systém na míru?

"To všechno bude stát obrovské peníze, nehledě na to, že máme dojem, že specifikace systému jsou udělány tak, aby vyhovovaly jednomu konkrétnímu dodavateli," říká Žufánek, jehož firma sídlí v Boršici u Blatnice na jihu Moravy.

Žufánek se snažil zjistit podrobné informace k nařízení u Celní správy v Uherském Hradišti, ale na otázky mu nedokázali odpovědět. „Jen řekli, že vlastní návrh řešení máme poslat do března," dodává podnikatel.

 

Právě se děje

před 55 minutami

Výroba aut za v Česku tři čtvrtletí klesla o čtvrtinu

Výroba osobních aut za tři čtvrtletí meziročně klesla o 24,3 procenta na 808 279 vozů. V září byla díky postupnému oživování poptávky nižší jen o 4,5 procenta, když automobilky vyrobily 119 722 aut. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu.

Škoda Auto zvýšila v září produkci o 2,5 procenta, což jí pomohlo snížit celkový pokles za devět měsíců na 20,3 procenta. Největší tuzemská automobilka tak celkově letos vyrobila 534 211 vozů. Výroba v Hyundai klesla o 30,5 procenta na 163 440 aut a v TPCA se i kvůli dvoutýdenní technologické odstávce spojené s rozšiřováním produkce a instalováním nových technologií snížila o 31,7 procenta na 110 628 vozů.

"Vývoj výroby vozidel v Česku odráží pozvolné oživení poptávky po nových automobilech v EU i v dalších částech světa. Také dodavatelé dohánějí, co se dá, když zahraniční automobilky plní odložené objednávky z první poloviny roku," uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.

Další zprávy