Levnější elektřina od Renaultu? Elektromobily mají vedlejší efekt, baterie míří do domácností

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
10. 6. 2017 19:05
Použité baterie z elektromobilů nemusí hned na recyklaci. Mohou ještě deset let sloužit v domácnosti jako zásobárna levné energie. Renault novinku testuje v Británii a slibuje úspory.
Foto: Renault

Londýn - Použité baterie z elektromobilů by mohly do budoucna vyřešit problém s uchováváním energie vyrobené z obnovitelných zdrojů. Novinku nyní v Británii otestuje automobilka Renault spolu se společnostmi Powervault a M&S Energy.

Padesátka zákazníků této britské energetické firmy dostane na roční test zařízení o velikosti lednice, které umí uchovat energii. Může tak vyřešit problém, který se pojí s výrobou elektřiny z obnovitelných zdrojů. Když nesvítí slunce nebo nefouká vítr, tak elektřina není, když pak naopak ano, je jí nadbytek.

Baterie z elektromobilů mají v domácnostech tuto nerovnováhu vyrovnat a ušetřit domácnostem desítky procent na platbách za elektřinu. Třeba i tím, že ze sítě odčerpají proud v noci na levnější tarif a domácnost na něj z baterie bude fungovat přes den.

Automobilce to navíc umožní hned dvakrát zpeněžit autobaterie, které dává do elektromobilů. Modelů Zoe, Twizy nebo Kangoo v elektroverzi už Renault prodal po celém světě 120 tisíc a trh s elektromobily bude dál růst.

Podle statistik Mezinárodní agentury pro energii loni vzrostl počet elektromobilů, které jezdí po celém světě, na dva miliony. Do roku 2020 by se podle agentury mohl vyšplhat na devět až 20 milionů a do roku 2025 na 40 až 70 milionů. Elektromobily chce ve svých ulicích třeba Čína, která tak bojuje se smogem ve velkých městech.

I proto automobilky stále více o elektromobilitě (nejen) přemýšlejí. Svůj první elektromobil chce do roku 2020 mít i Škoda Auto, která jeho koncept představila v květnu právě v Číně. Na jedno dobití by tento vůz měl dojet až 500 kilometrů.

Právě krátké dojezdy a vysoká cena jsou zatím hlavní nevýhody elektromobilů. Například Volkswagen e-Golf stojí zhruba 950 tisíc korun a reálný dojezd na jedno dobití se pohybuje kolem 200 kilometrů.

Vývoj jde ale rychle dopředu a právě Volkswagen chce už v roce 2025 prodávat milion elektromobilů ročně a být tak lídrem trhu. Použitých autobaterií, které pracují na stejném principu jako baterie například v telefonech (lithium-iontové), tak bude přibývat.

Renault je podle agentury Reuters nechce využívat jen v domácnostech, ale má už přichystané také zařízení z použitých baterií s kapacitou 100 MW. To je dostatečné množství na to, aby ve špičce obsloužilo stotisícové město. Reuters s odvoláním na důvěryhodný zdroj píše o tom, že se chystá stavba této energetické zásobárny v Německu nebo v Nizozemsku. Mluvčí automobilky řekla, že je projekt zatím ve fázi studie.

Baterie v elektromobilech mají podle Renaultu životnost pro primární využití mezi osmi a deseti lety. Pak míří na recyklaci. Jako zásobárny energie ale mohou fungovat prý dalších deset let a až pak být zrecyklovány.

Podobné projekty z použitých autobaterií mají i další automobilky. Například Nissan už zprovoznil úložiště na stadionu nizozemského fotbalového klubu Ajax Amsterdam (viz video pod textem). Zásobárny pro domácnosti mají připravené třeba BMW nebo Tesla, její systém ale vychází z nových baterií.

Video: Jak slouží použité baterie v amsterdamské aréně

 

Právě se děje

Další zprávy