Maso vystřídal jogurt, pivo si drží pozici. Staré letáky ukázaly proměnu nákupů Čechů

Ekonomika Ekonomika
25. 9. 2019 12:50
Jogurt se dostal na první místo coby nejčastěji propagovaný produkt na titulních stranách letáků. Naproti tomu kuřecí maso, které bylo jedničkou před třemi lety, se propadlo až na 11. pozici. Pivo i po třech letech drží druhou příčku. Ukazuje to nová analýza společnosti Česká distribuční, která letáky obchodních řetězců doručuje.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Česká distribuční

"Přední strany mohou hodně napovědět o tom, jací my Češi jsme. Obchodníci tam umisťují produkty, které mají největší šanci nás zaujmout," vysvětluje šéf České distribuční Petr Sikora. "Podobnou analýzu jsme dělali před třemi lety. Tehdy bylo nejčastěji inzerované kuřecí maso, to letos není ani v první desítce," dodává. Průzkum analyzoval 112 letáků z letošního roku od 60 různých obchodů. 

Jogurty se teď na titulních stranách objevují nejčastěji, podle průzkumu tvoří devět procent nabídky. "V roce 2016 byly s pouhými třemi procenty až na 13. místě," uvádí zpráva. Oblíbené zůstává pivo, které si drží druhou pozici a mezi úvodními produkty ho lze najít v sedmi procentech případů. Do top trojky se mezi potravinami dostaly ještě sýry s šesti procenty.

Průzkum se zaměřil i na další odvětví. "Většinou jsou výsledky poměrně vyrovnané, ale v některých případech jsou oblíbenci zřejmí. Třeba v obchodech se sportovním vybavením jasně vede sportovní obuv, která tvoří dokonce více než polovinu titulní nabídky," komentuje data Sikora.

Výrazný úspěch mají léky proti bolesti v lékárnách, ty tvoří více než čtvrtinu nabídky. V hobby obchodech je pak nejpopulárnější osvětlení (26 procent).

Hobbymarkety sází na emoce

Zatímco nejvíce položek mají na titulní straně letáků řetězce - a to v průměru devět, jen s třemi položkami si vystačí obchody se sportovním vybavením a oblečením. "Rekordmani dokážou naskládat na stránku až kolem třiceti položek. Často ale zůstává přední strana zcela bez nabídky a zdobí ji jen imageová fotografie," doplňuje zpráva.

Podle Sikory je "prázdná" přední strana nový trend. "Na slevy může lákat každý - aby se obchody vzájemně odlišily, musí si vytvořit osobitý styl a způsob komunikace. A letáky jsou ideálním prostorem pro navázání vztahu se zákazníky. Jako průkopníci se v tomto směru ukázaly třeba hobby obchody. Už od titulní stránky na čtenáře vyzařují emoce. Obchodník působí jako parťák, který jim rozumí a umí poradit," doplňuje.

Zajímavostí hobby obchodů je i to, že naprostou většinu výrobků na titulních stranách nezlevňují. Celých 88 procent produktů nabízejí bez slevy. Naopak u drogerie tvoří slevy 95 procent nabídky.

Z hlediska výše slevy jsou nejštědřejší obchody s nábytkem, které nabízejí průměrnou slevu 55 procent. Pro všechny kategorie dohromady je průměrná sleva 36 procent. Za zmínku stojí také nejčastěji se vyskytující sleva, což je 50 procent.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 53 minutami

Atlético deklasovalo Eibar a zůstává v čele, Real nedal gól

Fotbalisté Atlética Madrid porazili doma 5:0 poslední Eibar a upevnili si ve 33. kole vedení ve španělské lize. Druhý Real totiž uhrál pouze bezbrankovou remízu na hřišti Getafe a na městského rivala teď ztrácí tři body. Čtvrtá Sevilla vyhrála 2:1 v San Sebastianu a výrazně se přiblížila účasti v příštím ročníku Ligy mistrů. Český brankář Tomáš Vaclík strávil utkání na lavičce vítězného celku.

Atlético rozhodlo o jasném vítězství na přelomu obou poločasů, kdy od 42. do 53. minuty nastřílelo čtyři góly. Dvakrát se trefili Marcos Llorente a Ángel Correa, který přidal i gólovou asistenci.

Svěřenci trenéra Diega Simeoneho zabrali za tři body po dvou utkáních a navýšili náskok na Real, který se gólově neprosadil v malém madridském derby proti Getafe.

"Bílý balet" porazil Getafe ve 13 z posledních 14 vzájemných utkání, tentokrát ale proti oblíbenému soupeři nenavázal na čtyřzápasovou vítěznou sérii v La Lize. Getafe nevyhrálo pošesté v řadě a drží se čtyři body nad sestupovým pásmem.

V souboji dosavadních sousedů v tabulce poslal San Sebastian do vedení v páté minutě Carlos Fernández, Sevilla ale výsledek během tří minut otočila. Ve 22. minutě vyrovnal Fernando a následně využil šťastný odraz míče od tyče k pohodlné gólové dorážce Júsuf En-Nesjrí.

Marocký útočník potvrdil, že se mu proti baskickému týmu daří, v kariéře mu dal šestou branku. Sevilla má na čtvrtém místě náskok 15 bodů na nově pátý Villarreal, který deklasoval 5:1 Levante.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Leicester bude soupeřem Chelsea ve finále Anglického poháru

Fotbalisté Leicesteru porazili v semifinále Anglického poháru ve Wembley 1:0 Southampton. O cennou trofej se ve finále utkají s Chelsea, která v sobotu zdolala stejným výsledkem Manchester City.

Zápas sledovaly přímo v hledišti největšího anglického fotbalového stadionu čtyři tisíce diváků. Právě semifinále FA Cupu sloužilo jako testovací akce pro návrat fanoušků do ochozů.

Southampton v dosavadním průběhu Anglického poháru ještě neinkasoval, hned první soupeřova trefa pro něj ale znamenala konec v soutěži. V 55. minutě utekl po levé straně Jamie Vardy a předložil míč před bránu Kelechimu Iheanachovi, který nadvakrát překonal Frasera Forstera. Nigerijský útočník dal 15. gól v sezoně.

"Lišky" si zahrají finále FA Cupu poprvé od roku 1969 a budou usilovat o první triumf. Všechny čtyři finálové účasti v klubové historii pro ně skončily porážkou.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Hokejisté Jihlavy vyhráli i druhý finálový zápas v Kladně, tentokrát 4:1

Hokejisté Jihlavy vyhráli i druhý zápas finále play off první hokejové ligy na ledě Kladna, tentokrát 4:1. Dukla udělala další krok směrem k postupu mezi elitu především díky dobře zvládnuté první třetině, po níž vedla 2:0. Třemi body za gól a dvě nahrávky se blýskl Matěj Pekr. Série se nyní přesune do Jihlavy, kde se odehrají ve středu a ve čtvrtek další dvě utkání.

Zdroj: ČTK
Další zprávy