reklama
 
 

V akcích povinně polovina místních potravin. Slovenský Lidl to vyřešil šalamounsky

6. 5. 2019 13:51
Obchodní řetězce na Slovensku musí od začátku května pod hrozbou vysokých pokut zajistit, aby ve svých akčních letácích alespoň polovinu propagovaných zemědělských produktů a potravin tvořily výrobky ze Slovenska. Některé sítě využily nejednoznačného ustanovení zákona a slovenskému zboží vyhradily v letácích menší plochu nebo k jedné fotografii připsaly další produkty. Úřady chystají kontroly.

Zavedení povinného podílu slovenských potravin v akčních letácích, kterými obchodní sítě propagují například zlevněné zboží, prosadila ve sněmovně jedna z poslankyň nacionalistické vládní Slovenské národní strany (SNS). Prezident Andrej Kiska sice upozornil, že zmíněné opatření je v rozporu s právem EU, protože omezuje propagaci výrobků z jiných členských zemí unie, sněmovna ale veto hlavy státu přehlasovala.

Některé řetězce využily toho, že zákon blíže neupravuje podmínku nejnižšího podílu slovenských výrobků v letácích. Například diskontní řetězec Lidl v nejnovějším letáku otiskl řadu slovenských výrobků pouze s malými fotografiemi a s cenami, z nichž není jasné, zda jsou produkty zlevněny. Na jiných stránkách letáku stejně jako v minulosti řetězec zveřejnil větší fotografie potravin i s uvedením slevy. Právě Lidl podle dřívějších průzkumů nabízí na pultech svých obchodů na Slovensku nejnižší podíl výrobků slovenské produkce.

Další maloobchodní sítě Billa a Tesco se zákon o minimálním podílu slovenských potravin v letácích snažily splnit tak, že k popisu jednoho výrobku doplnily menším písmem informaci o slevě i na další podobné výrobky.

Šéf slovenské veterinární a potravinové správy Jozef Bíreš listu Denník N řekl, že veterináři už dostali ohledně letáků podněty. Inspekce začnou, až regionální úřady dostanou manuál ke kontrole, aby postupovaly jednotně. K nahlašování nedostatků vybídla spotřebitele ministryně zemědělství Gabriela Matečná, vlastní průzkum na dodržování zákona ohlásila Slovenská zemědělská a potravinářská komora.

V případě, že obchodní řetězce poruší podmínku minimálního podílu propagovaných slovenských výrobků, mohou jim za to úřady uložit pokutu až do půl milionu eur (12,8 milionu Kč).

Poslanci SNS loni prosadili zvláštní zdanění velkých obchodních řetězců, které prodávají i potraviny. Po výtkách Evropské komise slovenský parlament letos v dubnu mimořádný odvod pro obchodní sítě zrušil.

autor: ČTK | 6. 5. 2019 13:51

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama