Praha - Taxikáři v Praze mají od středy další konkurenci. Lidé, kteří se potřebují někam rychle dostat, budou moct podobně jako v dalších evropských městech využívat "spolujízdu" s profesionálním řidičem.
K tomu jim poslouží objednávací systém Uber. Tato aplikace pro chytré telefony má zákazníkům ukazovat řidiče, kteří zrovna stojí v okolí.
S nejbližším z nich se pasažér spojí, mobilní služba následně změří délku jízdy a vypočítá cenu. Platba proběhne pomocí platební karty, kterou si zákazník zaregistruje při stažení služby, Uber si strhne část ceny a zbytek pošle řidiči jako výdělek.
"Aplikaci jsme spustili dnes v devět hodin ráno. Delší dobu jsme chtěli přijít do střední a východní Evropy a Praha byla přirozenou volbou, kde naši aplikaci spustit jako první v regionu," řekl Patrick Studener, který řídí expanzi americké společnosti v regionu. Počet zapojených řidičů americká společnost nezveřejnila.
Čekání stojí méně než u konkurence
Nástupní poplatek činí čtyřicet korun, za minutu čekání budou lidé platit tři koruny, za každý ujetý kilometr pak 23 korun. Pro srovnání, Tick Tack Radima Jančury vybírá za kilometr jízdy 25 až 28 korun, za minutu čekání pak 6 korun. AAA Taxi chce za každý kilometr 19,9 nebo 28 Kč, minuta čekání stojí rovněž 6 korun.
Uber slibuje, že bude možné v mobilu kontrolovat trasu jízdy, zda není zbytečně dlouhá. V takovém případě má pasažér poslat reklamaci. "Případně mu vrátíme příslušnou část jízdného na platební kartu,“ říká zástupce společnosti Patrick Studener.
Kromě toho zákazník již při hledání odvozu uvidí konkrétní údaje o řidiči, stejně tak hodnocení od dalších uživatelů. Pokud pojede společně více uživatelů této aplikace, mohou si platbu mezi sebe i rozdělit.
V zahraničí vyvolala služba protesty
Proti službě, kterou si lze do mobilu stáhnout zdarma, protestovali v uplynulých měsících taxikáři z celého světa. Do ulic vyrazili například v Bostonu, Londýně, Paříži nebo v Madridu.
Vadilo jim, že pro řidiče, kteří jezdí "přes Uber", platí jiná pravidla. Upozorňovali, že na rozdíl od zavedených taxikářů například nemuseli platit za komerční licenci.
"Naše protesty nemají nic do činění s technologií, někteří taxikáři používají aplikace už roky. Uber by měl ale dodržovat stejná pravidla jako všichni ostatní," kritizoval podle BBC londýnský šofér Steve McNamara.
Častým důvodem k protestům se stal také strach taxikářů z toho, že Uber otřese jejich dosavadní pozicí. "Řídím už 42 let a nechci se dívat na to, jak jdou moje obchody dolů," vysvětloval další z nespokojených taxikářů.
Požadavky v Česku se nebudou lišit
Zástupci Uberu ale argumentují tím, že na rozdíl od taxifirem jde pouze o objednávací systém, a firma tedy není přepravcem. "Naše aplikace je jen alternativou k tomu, abyste si otevřeli vyhledávač nebo telefonní seznam a našli služby konkrétního řidiče," zdůrazňují.
V Česku navíc společnost požaduje po taxikářích kromě kopie řidičského průkazu i průkaz řidiče taxislužby, osvědčení, že absolvoval zkoušku z místopisu, stejně tak musí dopravce vlastnit živnostenský list.
"Pokud se chce řidič přihlásit na naši platformu, musí nám dodat ty samé dokumenty, jaké by museli předložit, pokud by chtěli provozovat smluvní služby někde jinde. Požadavky tedy budou naprosto stejné," říká pro Aktuálně.cz Studener.
Pro to, aby mohl řidič začít vozit lidi, pak stačí mít auto, konkrétně černý sedan, crossover SUV, do něhož se plnohodnotně vejdou čtyři pasažéři, případně plnohodnotné SUV pro nejméně šest cestujících. Toto auto musí být pojištěné, zároveň nesmí být již označené jako taxi.
Zájemci se mohou na webu firmy již registrovat, následně se jim otevře ovládací menu v angličtině, kde nahrají kopie požadovaných dokladů či zadají typ svého automobilu.
Místní dopravci se konkurence nebojí
Pražští taxikáři zatím z nové služby strach nemají. "Konkurence se neobáváme, neboť jsme provozovatelem nonstop dispečinku s několikaletou tradicí. Uber navíc funguje na obdobném principu jako jiné již existující aplikace," říká například Iveta Stryková ze společnosti Speed Cars Praha, která v Praze provozuje taxi služby.
"Samozřejmě, že obava je vždy s příchodem jakékoliv konkurence. Naše společnost má však již vlastní systém objednávek přes mobilní aplikaci a za velice zajímavé ceny, takže s konkurencí budeme bojovat," dodává obchodní manažer společnosti Profi Taxi Daniel Michek.
Stejně tak se zavedené společnosti nebojí, že s nástupem Uberu spadnou ceny. "V Praze je v taxislužbě velká konkurence a trh ceny dostal na rentabilní minimum," tvrdí jednatel taxislužby Modrý anděl Robert Faltýnek.
Zástupci firem se také shodují, že pokud nebude Uber porušovat české zákony, tak protestovat nebudou.
Zároveň české "taxi-prostředí" nemá tak silnou cechovní tradici jako například ve Velké Británii nebo ve Spojených státech. Zde dlouhodobě existují bariéry vstupu do odvětví a prodej licencí vybraným podnikatelům je lukrativním byznysem.
Nová aplikace ze San Francisca navíc nebude první, která v Praze řidiče a zákazníky propojuje. Zákazníci mohou využívat například službu Liftago, která sice shromažďuje klasické taxikáře, ale způsob objednávání tu funguje stejně jako u Uberu.
"Momentálně máme registrováno asi přes tisícovku řidičů, z toho v Praze přes pět set," řekl v květnu spoluzakladatel této služby Ondřej Krátký Hospodářským novinám s tím, že denně uskuteční zhruba stovku jízd.
Bez problému se už Uberu podařil vstup například na japonský trh. Zde je Uber registrovaný jako cestovní agentura, která uzavřela regulérní spolupráci s tamními taxikáři. Tržby zůstávají dopravcům a Uber z nich dostává určitou část.