Kofola vstupuje na burzu, akcie prodala za 510 korun

Ekonomika ČTK Marek Miler, Ekonomika, ČTK
Aktualizováno 2. 12. 2015 10:56
Akcionáři se rozhodli nabídnout na burze 1,5 milionu akcií, obchodování začíná dnes. Konečná cena za jednu akcii před vstupem na veřejný trh dosáhla 510 korun. Jde o první nový úpis akcií na pražské burze po roce a půl.
Šéf Kofoly Jannis Samaras a zlaté prasátko před pražskou burzou
Šéf Kofoly Jannis Samaras a zlaté prasátko před pražskou burzou | Foto: Jakub Plíhal

Praha – Nápojářská společnost Kofola dnes vstupuje na veřejný trh pražské burzy. Konečná cena za jednu akcii činí 510 korun, oznámila firma v úterý večer. Akcionáři se rozhodli nabídnout na burze 1,5 milionu akcií, což je více, než původně plánovali.

První den obchodování zahájily cenné papíry růstem. Akcie Kofoly se ve středu dopoledne obchodovaly za 519 korun, tedy 1,8 procenta nad cenou, za kterou si ji investoři mohli koupit v úpisu.

Takzvaná primární emise skupiny Kofola ČeskoSlovensko je prvním novým úpisem akcií na pražské burze po roce a půl.

Firma zpočátku nabídla jen asi pět procent svých akcií. To bylo ale podle analytiků příliš málo na to, aby se s akciemi poté aktivně obchodovalo a aby investice přilákala i velké mezinárodní banky a fondy. Kofola potom řekla, že objem může navýšit až na 10 procent. Finální počet prodaných akcií – 1,5 milionu – představuje asi sedm procent firmy.

Cena 510 korun za akcii je na spodní straně očekávaného cenového rozpětí, stanoveného manažery emise, Erste Group a Českou spořitelnou. Ti na začátku upisování stanovili cenové rozmezí mezi 500 a 650 korunami.

Umístění na burzu souvisí s tím, že si druhý největší akcionář Kofoly – regionální fond soukromého kapitálu Enterprise Investors – připravuje půdu pro postupný prodej svého podílu v Kofole v budoucnosti. Enterprise Investors nakonec prodali 1,225 milionu stávajících akcií, Kofola také upsala 275 tisíc nových akcií.

Skupině Kofola letos vzrostl za tři čtvrtletí prodej meziročně o 16,3 procenta na 5,56 miliardy korun. Jde o nejlepší výsledek skupiny. Má osm výrobních závodů – působí v Polsku, v ČR, na Slovensku, ve Slovinsku a v Rusku. Zaměstnává 2300 lidí, z toho zhruba 700 v Česku. Vedle stejnojmenného nápoje patří k její nabídce ovocné nápoje a sirupy Jupí, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex, nápoje značky Chito, Top Topic nebo Citro Cola.

Většinovým vlastníkem Kofoly je společnost KSM Investment, která patří rodině Samarasů, jež značku Kofola po roce 1990 oživila.

Online rozhovor: Jak probíhá úpis akcií na burzu? Jak si Kofola povede na trhu? A jaké zhodnocení akcie se dá očekávat? Na otázky čtenářů bude dnes od 11 hodin odpovídat Antonín Piskáček, vedoucí oddělení korporátního financování v České spořitelně, která je manažerem úpisu akcií Kofoly na pražské burze. Otázky můžete pokládat zde.

 

Právě se děje

Další zprávy