Detroit - Inženýr německé automobilky Volkswagen James Robert Liang byl za podíl na skandálu kolem falšování testů emisí naftových aut v pátek ve Spojených státech odsouzen na 40 měsíců ve vězení a pokutě 200 tisíc dolarů (4,4 milionu Kč). Uvedla to agentura Reuters. Třiašedesátiletý Liang loni přiznal v této kauze vinu a je první osobou, kterou americké úřady v rámci vyšetřování skandálu kolem podvodů s měřením emisí obvinily a odsoudily.
Soudce Sean Cox uvedl, že Liang byl součástí dlouhodobého spiknutí, jehož výsledkem byl ohromující podvod amerického spotřebitele. "To je velmi vážný a znepokojující zločin proti našemu hospodářskému systému," uvedl. Dodal, že doufá, že vězení odradí další inženýry a manažery v automobilovém průmyslu od podobného jednání.
Proti rozhodnutí se může Liang odvolat.
Liang měl podle obžaloby spolu s dalšími inženýry za úkol navrhnout nové naftové motory pro americký trh, které by vyhovovaly zpřísněným normám pro emise oxidů dusíku. Inženýrům se prý ale nepodařilo vyvinout takový motor, který by splňoval emisní normy a současně i požadavky zákazníků na výkon automobilů. Rozhodli se tedy vytvořit software, který s výsledky měření emisí dokáže manipulovat.
Liangovi hrozilo až pět let vězení a pokuta až 250 tisíc dolarů. Prokurátoři požadovali tři roky vězení a pokutu 20 tisíc dolarů, Liangovi právníci žádali o domácí vězení.
Zvažte domácí vězení
Právník Lianga Daniel Nixon vyzval Coxe, aby zvážil domácí vězení, protože jeho klient nebyl vůdčí osobností podvodu, ale jen z loajality ke svému zaměstnavateli slepě vykonal špatnou věc. Prokurátor Mark Chutkow však upozornil, že Liang byl hlavní postavou při návrhu systému používaného k podvodu.
Liang, který pracuje ve Volkswagenu už od roku 1983, se loni přiznal ke konspiraci s cílem podvést americké regulační úřady a zákazníky. Souhlasil i se spoluprací s vyšetřovateli v USA a Německu.
Volkswagen předloni v září přiznal, že software, který umožňuje manipulovat s testy emisí, instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových automobilů. Skandál se týká rovněž zhruba 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.