Podvodníci se podle Keborta vydávají například za pracovníky ERÚ a doporučují lidem konkrétní dodavatele energií, což úřad ze své podstaty dělat nesmí.
"Šmejdi opět dokazují, proč si své jméno zaslouží. Znovu se vydávají za pracovníky našeho úřadu nebo si rovnou vymýšlejí pohádky o úřadu zcela novém, který má pomáhat lidem, kteří nyní spadají pod dodavatele poslední instance. Stížností zatím máme jen několik desítek, ale spotřebitelé si svou chybu většinou uvědomí až později, když po nich někdo vymáhá pokuty, což je pozdě. Proto naše varování přichází teď, než stížností budou tisíce," uvedl ve čtvrtek radní ERÚ Ladislav Havel.
Že telefonát nepochází z ERÚ ani jiného úřadu, lidé podle Keborta poznají snadno - žádný úřad totiž neprodává energie a nesmí doporučovat konkrétní dodavatele energií, dalším charakteristickým rysem podvodníků bývá tvrzení, že nic není závazné a lidé si své rozhodnutí mohou kdykoliv rozmyslet.
"Podobné rádoby nezávazné nabídky bývají samozřejmě závazné. Spotřebitel totiž může smlouvu uzavřít i po telefonu. Dostat se z ní bývá o poznání složitější, a když od smlouvy nestihne včas odstoupit, do 14 dnů, končí taková nabídka zpravidla sankcí," sdělil mluvčí.
V současnosti řeší ERÚ se spotřebiteli především dotazy týkající se přechodu do režimu dodavatele poslední instance, kterých přicházejí denně stovky. V běžných časech ale spotřebitelé podle Keborta potřebují pomoc nejčastěji právě kvůli nekorektnímu jednání zprostředkovatelů, kteří stojí za více než polovinou spotřebitelských podání na úřad.
Kompetence nad zprostředkovateli přitom ERÚ bude mít až od příštího roku, přičemž ani registr zprostředkovatelů nevyčistí trh od nekalých praktik hned, uvedl mluvčí.
"Napřímo se mohou lidem ozvat například dodavatelé poslední instance, ale i ti většinou posílají dopisy, nebo spotřebitelé volají jim, ne naopak. Nejste-li si jistí, s kým hovoříte po telefonu, je postup jednoduchý. Nechte si zaslat smlouvu písemně. Žádný ze slušných dodavatelů vás nebude nutit, abyste odsouhlasili do sluchátka něco, nad čím se potřebujete pořádně zamyslet," dodala radní ERÚ Markéta Zemanová.
Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu a viceprezident Hospodářské komory ČR Tomáš Prouza upozornil, že energošmejdi jsou vycvičení, aby sérií dotazů vmanipulovali spotřebitele do situace, kdy jim odsouhlasí téměř cokoli.
"Lidé by se při telefonátu se zprostředkovateli prodeje energie měli mít na pozoru, i kdyby měli odpovědět na tak triviální otázku jako je, zda je dnes čtvrtek. I takové ano může být následně zneužito jako souhlas s uzavřením smlouvy. Bohužel nová přísnější pravidla budou platit pro prodej energie až od ledna," doplnil.
Skupina Bohemia Energy oznámila konec činnosti minulý týden. Podle dat Operátora trhu s elektřinou dodávala skupina ke konci srpna elektřinu přes 600 000 zákazníků, plyn téměř 300 000. Klientů největšího uskupení alternativních dodavatelů energií v Česku se nyní ujímají takzvaní dodavatelé poslední instance (DPI), tedy hlavní distributor na daném distribučním území. Patří mezi ně ČEZ, E.ON, PRE, Pražská plynárenská a innogy.