Posunu času si letos kvůli koronaviru všiml málokdo. Noční vlaky stejně nejezdily

V noci na neděli začal letní čas. Ve dvě ráno se hodiny posunuly na tři, takže lidé měli noc o hodinu kratší. Podle některých odborníků má střídání času negativní vliv na zdraví a psychiku lidí a neplní již svůj původní účel, tedy úsporu energií.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: iStock

Pravidelná změna času je zavedena kromě Česka i ve většině ostatních evropských zemí a také třeba ve většině států Severní Ameriky. Původně byl letní čas ve světě zaváděn už začátkem 20. století během první světové války, aby státy šetřily energiemi.

Nyní jsou už ale energetické úspory podle expertů zanedbatelné a převažují negativní důsledky změn času na lidské zdraví. Například bývalá předsedkyně Akademie věd ČR Helena Illnerová loni řekla, že hodinový posun při přechodu na letní čas a zpět způsobuje problémy s psychickou i fyzickou výkonností.

Pro zrušení času je podle loňského průzkumu agentury STEM/MARK až 70 procent obyvatel Česka. Europoslanci loni odhlasovali plány na zrušení střídání standardního a letního času v zemích Evropské unie v roce 2021.

Doprava tentokrát bez problémů či změn

Nedělní změna času letos kvůli současné korovinarové krizi neovlivnila žádné vlaky. Všichni tuzemští dopravci v minulých dnech snížili svůj provoz o desítky procent. 

"Za obvyklých podmínek se změna času v noci mezi druhou a třetí hodinou dotýká jen několika málo mezistátních dálkových expresů a několika vlaků v Pražské integrované dopravě, které o víkendech zajišťují návrat z různých večerních a nočních akcí. Všechny tyto vlaky jsou však kvůli šíření koronaviru dočasně odřeknuté," uvedla mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

To se týkalo i ostatních dopravců. V minulých letech nabraly některé spoje kvůli jarní změně času zpoždění. Dopravci se situaci snažili řešit různými opatřeními, vlaky například stály kratší dobu ve stanicích, na ranní přípoje pak nečekaly. Letos kvůli zrušení nočních spojů tato situace tedy nehrozí.

Dopravci při současné krizi zaznamenali velký úbytek cestujících, České dráhy evidují na řadě svých linek pouze asi desetinu původního počtu cestujících. Dráhy proto zastavily provoz expresních linek, několika rychlíků, pendolina, railjety a dálkové IC. Provoz omezily i v regionech.

Nízkou poptávku musí řešit i konkurenční dopravci. RegioJet stáhl z provozu asi 40 procent dálkových vlaků, Leo Express pak od minulého týdne vypravuje pouze čtvrtinu svých spojů. Dopravce také uvedl, že současná situace pro něj už znamenala ztráty v desítkách milionů korun.

 

Právě se děje

Další zprávy