reklama
 
 

Silničáři ukázali plány na šestipruhové dálnice. Rozšiřovat se budou u Prahy i Brna

29. 5. 2019 13:08
Ve stavbě sítě nových dálnic je Česko desítky let za původními plány. Ty stávající dálnice však už navíc svou kapacitou nestačí a je třeba je rozšířit. Právě takový plán nyní zveřejnilo Ředitelství silnic a dálnic. U znázorněných úseků chtějí silničáři přidat jeden pruh v každém směru, čímž by se měla kapacita zvýšit o polovinu.

V současnosti mohou jet řidiči ve třech pruzích v každém směru jen na několika málo úsecích v Česku. Jde hlavně o 21 kilometrovou část D1 mezi Prahou a Mirošovicemi, která supluje zatím neexistující středočeskou část budějovické D3. Pak se jedná o krátký úsek u Brna směrem na Slovensko a šestnáctikilometrovou část D1 mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem, kde se zvýšený provoz očekává hlavně do budoucna.

ŘSD v aktuálním letáku avizuje, že v procesu přípravy přestavby na šestiproudý provoz je nyní celá část D1 okolo Brna. Jako šestiproudé se také budou už od počátku budovat chybějící úseky Pražského okruhu, rozšíření už vzniká i na prvních osmi kilometrech D11.

Další plánované úseky pro zkapacitnění se pak týkají výhradně výpadovek z Prahy. Rozvadovská D5 by měla být rozšířena z Prahy až ke Královu Dvoru, chomutovská D7 pak až k Makotřasům. Na D8 se očekává silný provoz hlavně mezi Prahou a Novou Vsí, již zmíněná D11 se dočká dalšího pruhu až k Poděbradům.

Nejdelší plánované rozšíření se týká D10. Dálnice, která je v současnosti již na hranici své kapacity, dostane další pruh v každém směru na 44 kilometrech mezi Prahou a Mladou Boleslaví.

Stát plánuje nejpozději do roku 2020 zahájit nebo dokončit 145 velkých dopravních staveb za téměř 233 miliard korun. Téměř dvě třetiny investic mají jít na silnice a dálnice, další část na železnice a malý díl i na vodní cesty. Strategický plán v pondělí schválila vláda. Letos by mělo být zprovozněno 23,5 kilometru nových dálnic.

Ministerstvo však upozorňuje, že na stavby bude potřeba najít další peníze. Zatímco rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) je pro letošní rok ve výši 86,3 miliardy korun dostačující, vyhlídky do dalších dvou let už jsou horší.

Část staveb je už rozestavěná, u dalších naopak přípravu komplikuje představební příprava. Rizikem jsou podle ministerstva zejména spory o pozemcích, na kterých chce stát stavět. U většiny z nich v současnosti stát pozemky vyvlastňuje, což doprovází odvolání a podávání soudních žalob. To přípravu staveb zdržuje.

autor: nev | 29. 5. 2019 13:08

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama