Na Rhodos se i přes požáry chystají další Češi. Kdo má nárok na kompenzaci zájezdu

Aneta Řezníčková Aneta Řezníčková
24. 7. 2023 18:17
Češi, kteří se chystají na dovolenou do požárem postiženého Rhodosu, se dělí na dvě skupiny. Ta první, která míří na zatím bezpečný sever, se chystá k odletu. Ta druhá považuje riziko za vysoké a chce po cestovních kancelářích kompenzace. Další lidé na ostrově již jsou. Redakce Aktuálně.cz s pomocí právníků sestavila návod, jak řešit problémový zájezd.
Foto: Reuters

Jih řeckého ostrova Rhodos zasáhly lesní požáry, které se o víkendu dostaly až k některým turistickým letoviskům. Evakuovány byly desítky tisíc lidí. Na ostrově se nachází čtyři až pět tisíc Čechů.

Někteří si nadále užívají dovolenou na severu ostrova, který je podle cestovních kanceláří i úřadů prozatím bezpečný. Další museli být přemístěni či strávili víkend na letišti a vracejí se zpět do Česka. 

  • Podmínky pro reklamaci zájezdu se liší podle rozhodnutí cestovních kanceláří a místa, kde se má zájezd konat. Velké cestovní kanceláře jako Fischer a Exim Tours ze skupiny DER Touristik Eastern Europe nabídnou možnost bezplatné změny zájezdu těm klientům, kteří mají na sever ostrova odletět tento týden ve středu nebo ve čtvrtek. 
  • Ti, kteří mají letět na jih, mohou využít i bezplatné storno, uvedl mluvčí Fischer Jan Bezděk. 

Ne všichni, kteří se na ostrově již nacházejí, popřípadě mají tento týden na dovolenou odletět, se však svého plánovaného odpočinku chtějí vzdát. "Během včerejšího večera jsme několikrát měnili seznam klientů, kteří poletí zpět repatriačním letem. Nejprve plánovali odletět, ale poté si to rozmysleli a řekli, že odletět nechtějí a zůstanou," pokračuje Bezděk. 

Server Novinky.cz oproti tomu popsal i zkušenosti Čechů, kterým nejmenované cestovky na výběr nedaly, v pondělí na sever ostrova odletěli další turisté.

  • "V případě, že je zájezd objektivně možné uskutečnit za bezpečných podmínek, cestovatel většinou nemá právo odstoupit od smlouvy bez toho, aniž by hradil storno poplatky," vysvětluje Petr Šmelhaus, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. 

Pokud by se ale situace na severu ostrova začala také vyostřovat a konání zájezdu v místě by z objektivních důvodů nebylo možné, má i sám zákazník podle Šmelhause před zahájením zájezdu právo od smlouvy bez jakýchkoliv storno poplatků odstoupit. 

  • Při zrušení zájezdu pořadatelem kvůli neočekávané situaci je pořadatel, tedy většinou cestovní kancelář, povinen zákazníkovi zaplacenou cenu zájezdu vrátit v plné výši.

"Ohledně informací, zda je možné v dané destinaci zájezd bezpečně uskutečnit, lidem doporučujeme sledovat nejen pokyny a vyjádření cestovní kanceláře, ale také doporučení Ministerstva zahraničních věcí ČR, popřípadě aktuální zprávy o zasažených oblastech," dodává Šmelhaus. 

 

Právě se děje

Další zprávy