Majitel taxislužby po soudech chtěl, aby zrušily veškerá omezující pravidla pro provoz taxislužeb.U soudů ale neuspěl.
Jde o spor, který se u tuzemských soudů zatím s největší pravděpodobností neřešil.
V žalobě podané na ministerstvo dopravy a pražský magistrát označil za nezákonné všechny omezující požadavky. Například povinnost oznamovat počty a typy vozidel či jejich poznávací značky. Úřady mu podle jeho názoru také nemají udělovat evidenční čísla nebo nařizovat zaměstnávání řidičů, kteří mají potřebné povolení pro řízení vozidel taxi.
Nechte mě být
Za porušení svých práv na pokojné užívání majetku označil také to, že musí předkládat dokumenty ke kontrole, samotné kontroly a také ukládání pokut za porušení zákona.
Podle žaloby mohou zákony omezovat jenom samotnou silniční dopravu, to je samotný pohyb vozidel pro silnicích.
"Nemůže upravovat vlastnické a majetkové vztahy podnikatele (provozovatele dopravy) ani vnitřní poměry dopravního podniku," uvedl majitel taxislužby ve svém dovolání.
Soudy ale s touto argumentací nesouhlasily.
"Nakládání s majetkem, určeným z vůle vlastníka k podnikání, samozřejmě podléhá těm podmínkám, které zákony pro jednotlivé druhy podnikání vymezují. Žádný podnikatel nemůže realizovat své podnikání zcela libovolně a nezávisle na státní moci," uvedl Městský soud v Praze ve svém rozhodnutí.
A zamítavé stanovisko k žalobě nyní vydal také Nejvyšší soud, podle kterého dovolání majitele taxislužby není vůbec přípustné.
Přípustné omezení
"Skutečnost, že vlastník může svá práva vykonávat jen v "mezích zákona" a že vlastnické právo je tudíž omezené jak z povahy věci, tak i veřejnoprávními předpisy, je zcela zřejmá," uvedli v rozhodnutí soudci Nejvyššího soudu.
Pražský magistrát letos v lednu přiznal, že přes zpřísnění pravidel i kontrol problémy s řidiči taxi přetrvávají.
Magistrát proto mimo jiné chce, aby taxikářům v případě nezaplacení pokuty mohlo být v exekuci zabaveno vozidlo, což nyní není možné.
"Město se bude také snažit o to, aby státní úřady nesnižovaly v odvolacích řízeních postihy, které magistrát řidičům uloží za předražení a jiné prohřešky," řekl primátor Pavel Bém..
Magistrát například uložil řidiči za předražení postih 90 tisíc korun, v odvolacím řízení ale byla částka snížena na 21 tisíc.
Zatímco před čtyřmi lety taxikáři účtovali vyšší cenu, než měli, při každé třetí kontrolní jízdě, loni počet případů klesl na 13,5 procenta. Podle Béma je to stále hodně. "Nejsme u konce války," uvedl primátor.
Boj pokračuje
Zástupci města si stěžují na to, že ministerstvo dopravy dosud nespustilo centrální registr řidičů taxi. Magistrát sice může nepoctivým taxikářům odebrat průkaz řidiče taxislužby, licenci ale mohou získat v jiné obci a jezdit dál.
Ministerstvo dopravy kritiku magistrátu odmítlo. "My jsme registr zřídili k 17. prosinci, tak jak nám ukládá zákon, a registr běží a funguje," řekl ČTK mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Podle něj má pražský magistrát do registru přístup.
Za velký problém označují zástupci města stanoviště taxi na Staroměstském náměstí. Magistrát firmě, které je má ve správě, vypověděl v minulosti smlouvu, protože neplnila podmínky. Taxikáři otevřeně nabízejí své služby dráž, než smějí. Věc leží u soudu. "Nemůžeme nic dělat," řekl náměstek primátora Rudolf Blažek.
Taxikářů, kteří nabízejí službu dráž, než mohou, je podle něho 40 až 50 procent. Magistrát mezi nimi provedl dvě stovky kontrol, ukončil sedm desítek správních řízení. Na pokutách uložil 3,5 milionu korun.