Supermarkety chudých zaplaví Česko, vzdor poklesu tržeb

Tomáš Fránek
18. 11. 2009 7:35
Diskontní prodejny zamíří do menších měst

Brno - Diskontní prodejny, ve kterých před dvěma lety nakupovalo 40 procent Čechů dávajících přednost nízkým cenám před nákupním komfortem, odnesly pád tržeb nejvíc ze všech obchodů. Teď ale chystají protiofenzívu.

Nové obchody zamíří do stále menších měst, kde cítí šanci obsadit poslední volné lokality a využít jich, až zase tržby začnou růst.

Jenom Lidl chce postavit desítky nových obchodů, konkurenční síť diskontních prodejen Penny Market jich do tří až pěti let plánuje rovných sto.

Bojuje se o dobré místo

"Máme za úkol hledat nové lokality a vhodné pozemky s tím, že musíme předejít konkurenci," řekl deníku Aktuálně.cz zástupce jedné z firem, která pro diskontní řetězce řeší hledání a obsazování nových míst.

Lidl tak například bude stavět svůj další obchod ve Velkém Meziříčí (asi 11 tisíc obyvatel), kde je místo v areálu bývalého Svitu. "Nový provoz nabídne pracovní místa a přispěje tak ke zvýšení zaměstnanosti," píše firma ve své žádosti úřadům. Penny Market zase chce mít prodejnu v Libochovicích, kde žijí necelé čtyři tisícovky obyvatel.

"Výstavbou a provozem obchodního centra dojde k rozšíření stávající obchodní sítě města i vzniku nových pracovních příležitostí pro místní obyvatele.  Stavba je navržena v blízkosti městského centra města a je umístěna dostatečně blízko potenciálním zákazníkům," uvedli zástupci developerské firmy zastupující diskont v jednání s úřady.

Penny Market už minulý týden otevřel obchod v Třebechovicích, které mají pět tisíc obyvatel.

Ne všude ale lidé expanzi dalších obchodů vítají. Lidé z Veselí nad Lužnicí v místním referendu o víkendu odmítli stavbu supermarketu Lidl ve středu města. Přes 70 procent hlasujících si nepřeje, aby město prodávalo pozemky u kulturního domu pro výstavbu obchodního centra. Nový obchod se nelíbí ani v Přešticích. Lidé tam sepsali petici, nelíbí se jim, že by měli přijít o velkou část hlavního parku, který navíc je v těsném sousedství historického centra.

Expanze neskončí

Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeňka Juračky sice diskonty trpí ze všech obchodů krizí nejvíce, svoji expanzi mají naplánovánu dlouhodobě a mají na ni i dostatek peněz. "Nečekám proto, že by se expanze diskontních prodejen utlumila. Navíc krize přeje těm, kteří mohou investovat a to diskonty jsou. A obsazují se lokality, kde zatím konkurence není tak ostrá," řekl deníku Aktuálně.cz.

Zástupci diskontu Lidl už dříve uvedli, že Česko stále nabízí vhodné lokality pro otevírání nových prodejen. "V menších městech, kde se třeba před deseti lety nevyplatilo prodejnu otevřít, to dnes už nemusí platit a za pět či deset let už vůbec," uvedl Vít Pravda z Lidlu.

Juračka uvedl, jednou z příčin rychlejšího poklesu prodejů může být podle něj fakt, že ekonomická krize a následné zlevňování potravin stírají cenové rozdíly mezi diskonty a supermarkety. "Jejich cílová skupina (diskontů) byla nejvíce postižena krizí," uvedl viceprezident svazu Michal Ševera.

Stovky diskontů

Nižší zájem o diskonty potvrzují i výsledky červnového průzkumu společnosti Incoma GfK. Zatímco hypermarkety letos dál posilují pozici na českém trhu a jako hlavní nákupní místo potravin je uvádí již 43 procent domácností, o čtyři procenta více než před rokem, podíl diskontních prodejen letos mírně klesl, a to z 25 procent v roce 2008 na 23 procent v letošním roce.

Na začátku června bylo v Česku 587 diskontních prodejen, 558 supermarketů a 246 hypermarketů. V roce 1998 fungovalo v Česku 234 diskontních prodejen, 487 supermarketů a 25 hypermarketů.

 

Právě se děje

Další zprávy