Souboj končí, Apetito bude jen jedno

Tomáš Fránek, Petr Havel
14. 8. 2006 20:29
Brno - Šestiletý spor dvou zahraničních firem o to, kdo bude užívat pro sýr známou značku Apetito vedl až k přejmenování jednoho z konkurečních výrobků. Uvnitř: VIDEA

Sýrárna Bel Sýry Česko v Želetavě, která na trh dodává sýry se značkou Apetitto, se rozhodla, že přejmenuje tavené sýry Apetitto na Smetanito.

Za spor může privatizace

Uvedení nové značky má podle BSČ vyřešit současnou situaci na trhu, kde vedle sebe existují řadu let dva výrobky s podobným názvem, ale rozdílným složením, výrobním postupem a balením - Apetitto Želetava a Apetito firmy TPK.

Firma ze Želatavy se ale i přes stažení svého výrobku z trhu chce o značku soudit dál. "Apetito je strategická investice naší firmy. Koupili jsme ji jako zavedenou značku a úspěšný výrobek. Nenecháme se o ni připravit," řekl Philippe Champlong, generální ředitel společnosti Bel Sýry.

Tavený sýr známý z dob komunistického Československa se vyráběl v potravinářských státních podnicích Lacrum Brno v Želetavě a v Hodoníně, kde nyní oba soupeři působí. Problémem bylo,že při privatizaci Lakrumu nedošlo k registraci ochranné známky na oblíbený tavený sýr.

TPK patřící do skupiny Bongrain a vlastnící podnik v Hodoníně má značku Apetito zaregistrovánu od roku 1993 u Úřadu průmyslového vlastnictví.

Želetavská sýrárna, která později značku upravila na Apetitto, zase argumentovala prvenstvím v uvedení sýru do výroby i na trh. Podle ní se po privatizaci výrobky začaly lišit, protože obě společnosti nezávisle na sobě upravují složení i technologii výroby.

"Podle nás jde o signál, že v nejbližší době vyhrajeme známkoprávní spor," míní Oldřich Obermaier, který zastupuje francouzskou skupinu Bongrain..

Reklama na Apetito
Reklama na Apetito | Foto: TPK Hodonín

Soudy přitom celý spor nerozhodovaly jednoznačně. V prvním kole zvítězila želetavská společnost. "Soud potvrdil, že máme právo značku Apetitto používat. Jsme původní výrobce," uvedla tehdy marketingová ředitelka Bel Sýry Kamila Sušanková. Vrchní soud v Olomouci ale toto rozhodnutí zrušil.

Minulý rok proto Krajský soud v Brně vynesl opačný verdikt a nařídil, aby sýrárna v Želetavě výrobu Apettita ukončila.

Firma Bel Sýry se odvolala a ještě na začátku letošního roku uvedla, že připravila nový design výrobku a vylepšila recepturu.

"Pokud budou staženy konkurenční sýry Apetitto z trhu, z pohledu cen se pro spotřebitele nic nezmění. Jsme také připraveni zvýšit objem výroby tak, abychom pokryli stávající poptávku po obou sýrech najednou," konstatuje Obermaier.

Boj o staré značky

Šestiletý boj o značku sýra není zdaleka jediný, který firmy vedou či vedly o názvy výrobků z dob komunismu.

Soudní spory se vedly o značku Kofola, další značku z minulosti bránila i společnost Hamé. Paštiky značky Májka má dnes firma jako ochrannou známku zaregistrovanou dokonce v deseti variantách.

Není divu - Hamé prodá ročně přes osmdesát milionů kusů paštiky pod touto značkou. Neboli - jde o vlajkovou loď firmy.

Vyrábět paštiky pod názvem Májka se dlouhé roky snažily především firmy na Slovensku.

Několik let se bojovala také o možnost používat pro výrobky název Tatranka a Horalka. Proti sobě stály slovenská společnost I.D.C. Holding a česká potravinářská firma Opavia-LU.

Celý spor nakonec skončil smírem, firmy využívají obou značek i nadále, vzhledem se však jejich výrobky liší. Podle dohody české Tatranky a Horalky mají logo a název vytištěný po šířce obalu, zatímco slovenské po délce.

 

Právě se děje

Další zprávy