Škodovka přidá plyn. Bude vyrábět o polovinu aut víc

mič, čtk
25. 6. 2007 17:19
Kapacitu firma zvýšit do roku 2010 a v Asii
Foto: Škoda Auto

Mladá Boleslav  - Největší tuzemská automobilka chce být ještě větší. Do roku 2010 plánuje vyrábět o polovinu aut víc než nyní. Podstatně víc práce nedostanou čeští dělníci, ale nedávno postavené továrny v Asii.

V rozhovoru s agenturou Reuters to řekl šéf automobilky Detlef Wittig. Podle něj Škodovka výrazně pomohla domovskému koncernu Volkswagen dobýt východní Evropu. Nyní je třeba hledat silnější růst dál na východě.

Posílení pozic v Číně

"Jednou z největších změn bude to, že se staneme zahraničním výrobcem a budeme se silně angažovat na rozvíjejících se trzích, jako je Čína, Indie či Rusko. Nejsilnější růst se totiž bude odehrávat právě na těchto trzích," řekl Wittig.

Škoda měla v loňském roce tržby přes 200 miliard korun a největší odbyt má v západoevropských zemích. Zatímco v roce 2006 vyrobila 556.347 automobilů, na letošní rok počítá s prodejem asi 616 tisíc vozů. V letošním roce už činí meziroční nárůst kolem 15 procent.

"Předpokládám, že tento růst bude pokračovat i v příštích třech, čtyřech, pěti letech. Možná to nebude takovým tempem jako v minulosti, umím si ale představit, že bychom mohli očekávat růst někde od pěti do deseti procent. Kolem roku 2010 se budeme schopni dostat na 800 tisíc vozů," doplnil Wittig.

Jen v letošním roce by Škoda chtěla v Číně vyrobit 30 tisíc aut a postupně se dostat až na 100 tisíc kusů. V Rusku chce do roku 2010 ročně vyrábět 50 až 60 tisíc automobilů, a podobně v Indii uvažuje o zvýšení výroby z nynějších asi 20 na 40 až 50 tisíc vozů ročně.

Levnější fabie?

Od roku 1991, kdy Škodu převzal Volkswagen, firma do svého rozvoje investovala asi 3,9 miliardy eur. Volkswagen učinil ze zastaralého podniku s nevalnou pověstí prosperující automobilku, která se prosadila na trzích v západní Evropě i jinde.

V nadcházejících letech má Škoda v plánu investovat 300 až 400 milionů eur ročně.

Škoda vyrábí čtyři základní modelové řady: Fabia, Roomster, Octavia a Superb. Podle Wittiga však uvažuje o rozšíření této řady o další modely a ohledy při tom bude brát na potřeby lidí na rozvíjejících se trzích. Šanci má tedy zřejmě koncept, který bude podobný Fabii, ale bude levnější.

Wittig řekl, že management není spokojen s vývojem kurzu koruny, která od začátku roku vytrvale zpevňovala. Čím vyšší je kurz, tím složitěji se totiž vývozci na zahraničním trhu prosazují, což neplatí jen o Škodě, ale o mnoha dalších firmách, které se orientují na vývoz.

 

Právě se děje

Další zprávy