Brno - Vadné nové auto v záruce nemusí lidé reklamovat jenom přímo tam, kde ho koupili.
Na vady mohou upozornit také ve všech autorizovaných servisech konkrétních značek vozů po celém Česku.
Podle důležitého verdiktu Nejvyššího soudu by totiž bylo neudržitelné a pro lidi značně nevýhodné a omezující, kdyby za každých okolností mohli uplatňovat svoje nároky související s poruchovým vozem a jeho případnou výměnou jenom přímo u prodejců.
Soudci také rozhodli, že kmitání volantu při brzdění není žádná zanedbatelná a odstranitelná porucha, pro kterou by bylo možné odmítat výměnu vadného vozu za jiný.
Sedm oprav nepomohlo
Nejvyšší soud se tak po osmi letech sporů zastal muže, který si na leasing v Brně pořídil u společnosti Opportunity vůz Renault Grand Espace. Vůz ale nebyl podle muže v pořádku, při brzdění kmital volant, proto se s žádostí o opravu obrátil na autorizovaný servis Renaultu.
Vadu se servis pokusil opravit sedmkrát, všechny pokusy byly neúspěšné.
Muž se tudíž obrátil na společnost Opportunity, která je prodejcem vozů Renault, se žádostí o výměnu vadného vozu. Firma to odmítla s tím, že u ní vady auta nereklamoval, a nemá tak na výměnu nárok.
Krajský soud v Brně i Vrchní soud v Olomouci nejdříve rozhodly ve prospěch prodejce.
Podle brněnského soudu se přesto, že se poruchu odstranit nepodařilo, jednalo o vadu nepodstatnou a odstranitelnou. A muž tak nemá nárok na výměnu zboží.
Podle Vrchního soudu v Olomouci muž o vadě vozu věděl už od dubna 2004, do srpna však přímo prodejce Renaultu o neúspěšných pokusech vůz opravit neinformoval. „Nesplnil včas svoji povinnost oznámit vady bez zbytečného odkladu," rozhodli soudci.
Uspěl až u Nejvyššího soudu
Muž se poté ještě obrátil s dovoláním na Nejvyšší soud.
„Každou vadu, která se objevila na vozidle v době záruky, jsem oznámil autorizovanému servisu sítě Renault. Nebylo mou povinností oznamovat vadu přímo prodávajícímu, nýbrž povinností bylo přistavit vozidlo při zjištění jeho vady nejbližšímu autorizovanému servisu, což jsem učinil," uvedl muž v dovolání.
A Nejvyšší soud mu dal za pravdu. Podle něj splnil muž všechny podmínky opravňující ho požadovat výměnu auta.
Nejvyšší soud tedy zrušil předchozí verdikt vrchního soudu. Podle senátu Nejvyššího soudu vedeného soudkyní Kateřinou Hornochovou muž postupoval správně, protože vadu na autě reklamoval v autorizovaném servisu sedmkrát. Vadu se přitom odstranit nepodařilo.
Nepřijatelný požadavek
"Není možno dospět k závěru, že při poslední reklamaci vozidla přímo u prodejce vozidel značky Renault neuplatnil muž vady vozidla včas, pokud již předtím vždy bez zbytečného odkladu po výskytu vady uplatnil vady u autorizovaného servisu značky Renault," rozhodli soudci.
Podle soudců není přijatelný požadavek na uplatnění vad vozidla jen u prodejce, kde kupující vozidlo koupil a jehož sídlo může být i značně vzdáleno od bydliště kupujícího v případech, kdy jsou snadno dostupné rozlehlé sítě autorizovaných značkových prodejců a jejich specializované servisní služby.
„Bylo by neudržitelné požadovat po kupujícím, aby za každých okolností uplatňoval nároky z odpovědnosti za vady přímo u "svého" prodejce. Takový závěr by podle Nejvyššího soudu vedl v obchodní praxi ke zcela nepřijatelným důsledkům," rozhodli soudci.
--------------------------------------------------------------------------------
Které autosalony nabízí vozy Renault?