Reklama na čaj Aquila se "inspirovala" filmem z YouTube

Veronika Skálová Veronika Skálová
4. 8. 2009 11:00
Podle agentury je vše v pořádku, spor se ale může dostat k soudu

Praha - Příjemná hudba s dominujícím klavírním motivem, roztřesená ruční kamera a před objektivem muž předvádějící podivný taneček. Střih: stejný taneček, jiné místo. A další a další. Reklamní spot na ledový čaj značky Aquila, která spadá pod koncern Karlovarské minerální vody, se před nedávnem objevil na hlavních televizních stanicích.

A řadě lidí se zdá povědomý. Není divu. Před pár lety totiž velmi podobné video proslavilo jinak neznámého Američana na serveru YouTube. Matt Harding procestoval celou zeměkouli a na každém místě, které navštívil, zatančil svůj trochu potrhlý taneček. Výsledný sestřih zhlédly od roku 2005 miliony lidí.

Díky věhlasu se Hardingovi, který se nyní snaží prodávat knihu o svých cestách, podařilo sehnat sponzora - amerického výrobce žvýkaček. Ten mu zaplatil další půlroční cestu a výsledné video umístil mimo jiné i na svoje stránky. Tentokrát Matt na mnoha místech pozval své fanoušky z YouTube, aby tančili s ním.

Původní video od Matta Hardinga vypadá takto:

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Reklamní spot Aquila Tea.m je k vidění zde.

Společnost Karlovarské minerální vody přiznává, že o videu Where the Hell is Matt? čili Kde je k čertu Matt? ví. "Myšlenka stmelování lidí prostřednictvím zábavy a tance na různých místech se nám líbila. Tohle video bylo pro náš reklamní spot určitě inspirací," potvrzuje Pavlína Princová, junior brand manažerka značky Aquila.

Karlovarskou firmu vyrábějící mimo jiné i minerálky Mattoni vlastní Ital Antonio Pasquale. Také reklamní spot vyrobila italská agentura s názvem MPM. Reklama má podle ní zdůrazňovat, že ledové čaje Aquila Tea.m jsou po celém Česku oblíbené. A společnost se zamýšlela i nad autorskými právy. "Naše právní oddělení se záležitostí zabývalo a došlo k názoru, že je vše v pořádku," dodává Princová.

Záleží na Mattovi

Podle právníků však celá záležitost není tak jednoznačná. "Mohlo dojít k porušení autorských práv tvůrců původního klipu, pokud k takovému použití nedali svůj souhlas. Nejedná se totiž pouze o námět, který sám o sobě není chráněn, ale již o jeho ztvárnění," říká specialistka na autorské právo Markéta Peňázová z advokátní kanceláře Ambruz & Dark. Kdo v takové situaci nese odpovědnost za případné porušení autorských práv, záleží na konkrétní smlouvě mezi zadavatelem reklamy a jejím tvůrcem.

Zda firma Karlovarské minerální vody porušila zákon, by rozhodl až případný soudní spor. Podnět k němu by musel dát původní autor obdobného spotu, tedy Matt Harding. Vydělat by mohl i v případě, že by nejdříve navrhl firmě mimosoudní vyrovnání.

Věhlas Matta Hardinga nicméně v Česku není tak silný jako v zahraničí. Zná jej poměrně úzká "internetová komunita". Mnoho lidí si tedy reklamní spot s cestovatelským videem nespojí.

"I mně to cosi matně připomínalo, protože jsem původní klip už pustil z hlavy," říká majitel brněnské reklamní agentury Tomáš Sedláček. "A vzhledem k tomu, že lidé tady původní video neznají, nejspíš nepochopí, proč je to všechno jakoby amatérsky natočené, proč ti lidé netančí synchronizovaně. Myslím, že se to mine účinkem," dodává.

 

Právě se děje

Další zprávy