reklama
 
 

Reklama na čaj Aquila se "inspirovala" filmem z YouTube

4. 8. 2009
Podle agentury je vše v pořádku, spor se ale může dostat k soudu

Praha - Příjemná hudba s dominujícím klavírním motivem, roztřesená ruční kamera a před objektivem muž předvádějící podivný taneček. Střih: stejný taneček, jiné místo. A další a další. Reklamní spot na ledový čaj značky Aquila, která spadá pod koncern Karlovarské minerální vody, se před nedávnem objevil na hlavních televizních stanicích.

A řadě lidí se zdá povědomý. Není divu. Před pár lety totiž velmi podobné video proslavilo jinak neznámého Američana na serveru YouTube. Matt Harding procestoval celou zeměkouli a na každém místě, které navštívil, zatančil svůj trochu potrhlý taneček. Výsledný sestřih zhlédly od roku 2005 miliony lidí.

Díky věhlasu se Hardingovi, který se nyní snaží prodávat knihu o svých cestách, podařilo sehnat sponzora - amerického výrobce žvýkaček. Ten mu zaplatil další půlroční cestu a výsledné video umístil mimo jiné i na svoje stránky. Tentokrát Matt na mnoha místech pozval své fanoušky z YouTube, aby tančili s ním.

Původní video od Matta Hardinga vypadá takto:

Reklamní spot Aquila Tea.m je k vidění zde.

Společnost Karlovarské minerální vody přiznává, že o videu Where the Hell is Matt? čili Kde je k čertu Matt? ví. "Myšlenka stmelování lidí prostřednictvím zábavy a tance na různých místech se nám líbila. Tohle video bylo pro náš reklamní spot určitě inspirací," potvrzuje Pavlína Princová, junior brand manažerka značky Aquila.

Karlovarskou firmu vyrábějící mimo jiné i minerálky Mattoni vlastní Ital Antonio Pasquale. Také reklamní spot vyrobila italská agentura s názvem MPM. Reklama má podle ní zdůrazňovat, že ledové čaje Aquila Tea.m jsou po celém Česku oblíbené. A společnost se zamýšlela i nad autorskými právy. "Naše právní oddělení se záležitostí zabývalo a došlo k názoru, že je vše v pořádku," dodává Princová.

Záleží na Mattovi

Podle právníků však celá záležitost není tak jednoznačná. "Mohlo dojít k porušení autorských práv tvůrců původního klipu, pokud k takovému použití nedali svůj souhlas. Nejedná se totiž pouze o námět, který sám o sobě není chráněn, ale již o jeho ztvárnění," říká specialistka na autorské právo Markéta Peňázová z advokátní kanceláře Ambruz & Dark. Kdo v takové situaci nese odpovědnost za případné porušení autorských práv, záleží na konkrétní smlouvě mezi zadavatelem reklamy a jejím tvůrcem.

Zda firma Karlovarské minerální vody porušila zákon, by rozhodl až případný soudní spor. Podnět k němu by musel dát původní autor obdobného spotu, tedy Matt Harding. Vydělat by mohl i v případě, že by nejdříve navrhl firmě mimosoudní vyrovnání.

Věhlas Matta Hardinga nicméně v Česku není tak silný jako v zahraničí. Zná jej poměrně úzká "internetová komunita". Mnoho lidí si tedy reklamní spot s cestovatelským videem nespojí.

"I mně to cosi matně připomínalo, protože jsem původní klip už pustil z hlavy," říká majitel brněnské reklamní agentury Tomáš Sedláček. "A vzhledem k tomu, že lidé tady původní video neznají, nejspíš nepochopí, proč je to všechno jakoby amatérsky natočené, proč ti lidé netančí synchronizovaně. Myslím, že se to mine účinkem," dodává.

autor: Veronika Skálová | 4. 8. 2009

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama