Předražené splacení úvěru jde k soudu

Dušan Klimeš
27. 9. 2006 17:20
Praha - Splacení úvěru může přinést zákazníkovi enormní náklady, proti čemuž se postavilo SOS a podalo žalobu na společnost Santander Consumer Finance.

Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) dnes oznámilo, že kvůli platbám za předčasné splacení úvěru žaluje spolu s Ekologickým právním servisem firmu Santander Consumer Finance.

Tato úvěrová společnost se zabývá poskytováním finančních služeb, zejména hotovostními půjčkami, leasingem a spotřebitelskými úvěry.

Podle názoru žalující strany jsou praktiky a obchodní podmínky této firmy v rámci spotřebitelských úvěrů protiprávní.

SOS tvrdí, že společnost vyžaduje při předčasném splacení platby, které jsou pro spotřebitele nečekané, neodůvodněné a nepřiměřeně vysoké.

Proti zákonu?

Zákon vyžaduje, aby ani jedné ze stran nevznikl nepřiměřený prospěch. Sdružení však má k dispozici případ, který slouží jako základ žaloby. Klientův roční nárůst nákladů dosáhl devadesáti procent.

Foto: Aktuálně.cz

"Tak vysoké faktické navýšení nákladů na úvěr rozhodně nelze považovat za přiměřené," říká právník SOS Martin Reisinger.

"Evidentně tak platby slouží jako náhrada ušlého zisku. Taková praxe ze strany poskytovatele úvěru je ovšem dle našeho názoru protiprávní," dodává Reisinger.

SOS tvrdí, že s firmou pokoušela jednat. To však nevedlo k žádnému výsledku, a tak podává sdružení společně s iniciativou GARDE-EPS žalobu o zdržení se protiprávního jednání.

Jiná pravda

Firma se však těmto nařčením brání a je zaskočena jednáním SOS.

"S SOS komunikujeme již delší dobu a domnívali jsme se, že tato komunikace povede ke společné shodě. Namísto reakce na naši odpověď a smírného vyřešení celé záležitosti však SOS komunikuje přes média," sdělil deníku Aktuálně.cz předseda představenstva Michal Němec.

Výtky ze strany sdružení byly podle něj formulovány velmi obecně a neuváděly konkrétní jednání, kterým by Santander porušovala zákon.

"Není pravdou, že Santander Consumer Finance odmítá dohodu ohledně případné změny určitých obchodních podmínek, proto jsme sdružení vyzvali, aby specifikovalo problémové oblasti právě pro potřeby dalšího jednání," dodává Němec.

Foto: Aktuálně.cz

Předseda představenstva považuje jednání SOS za neseriózní a způsobilé přivodit neoprávněný zásah do dobré pověsti společnosti.

Desítky procent

"Stěžejním bodem žaloby je napadení podmínek předčasného splacení spotřebitelského úvěru, zejména výše požadovaných plateb, klamavé uvádění podstatných náležitostí smlouvy a nesprávné nakládání s osobními údaji spotřebitelů," upřesňuje právník GARDE-EPS Filip Gregor.

Zmiňovaný případ se týkal úvěru, jehož úroková sazba činila 16,5 procenta a celkové roční náklady na úvěr byly 27,25. Klient se rozhodl splatit své závazky v pátém měsíci ze 48, po něž měl splácet původně.

Firma Santander tak měla díky tomu vyinkasovat dvě třetiny zisku, který by dosáhla, kdyby byly peníze půjčeny celé čtyři roky.

Santander je největší finanční skupinou v eurozóně a patří mezi desítku největších světových bank. Má více než 129 tisíc zaměstnanců a celosvětovou síť čítající víc než deset tisíc poboček. Působí ve více než 40 zemích po celém světě v oblasti bankovních, privátních i podnikových produktů.

 

Právě se děje

Další zprávy