Českou spořitelnu čeká žaloba. Už brzy

Marek Odstrčilík
12. 6. 2006 13:00
Praha - Kauza klientů České spořitelny, kteří se domáhají vrácení zaplacených bankovních poplatků za vedení účtu a zrušení účtu, finišuje.

"V těchto dnech vybereme jednoho nebo dva klienty z těch, kteří se do dnešního dne přihlásili, a jejich jménem bude žaloba proti České spořitelně podána," řekla pro Aktuálně.cz tisková mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů České republiky Ivana Picková.

"Další postup je tedy podobný, jako tomu bylo v případě ČSOB. Společně se SOS vybereme reprezentanty z řady postižených klientů, s cílem dosáhnout rychlejšího soudního rozhodnutí při současném ohledu na minimalizaci rizika vynaložených nákladů všech registrovaných klientů," sdělil Petr Holec z advokátní kanceláře Holec, Zuska & Partneři, která bude klienty zastupovat.

"Myslím, že žalobu podáme do konce června," dodal Holec.

Podle Pickové se samozřejmě mohou další nespokojení klienti dále hlásit, a to až do vynesení rozsudku. Kolik klientů se až do dnešního dne přihlásilo odmítá sdružení sdělit, prý by to poskytlo výhodu bance.

ČS: Ceny určuje trh

"Přestože se banka  od června loňského roku rozhodla poplatek za zrušení účtu ze svého sazebníku vyřadit, nemáme dosud informaci o tom, že by kompenzovala svým bývalým klientům zaplacení poplatku za zrušení účtu. Jelikož SOS považuje současný stav za neudržitelný a s ohledem na omezené možnosti SOS žalovat banku pouze na zdržení se protiprávního jednání, je podání žaloby jednotlivými klienty v tuto chvíli jediný efektivní způsob, jak se domoci vrácení peněz za neoprávněně účtované poplatky," říká Picková.

Podle tiskové mluvčí České spořitelny Heleny Matuszné si poplatek za zrušení účtu banka už neúčtuje a poplatek za vedení účtu je zcela legitimní.

"Podle našeho přesvědčení v České republice funguje tržní ekonomika a ceny tedy určuje trh. Se zájmem vyčkáme rozhodnutí soudu a věříme, že se debata o bankovních poplatcích objektivně uzavře," sdělila Matuszná.

Klient ČS musí zaplatit soudní poplatek 600 korun, který mu bude v případě úspěchu v soudním řízení vrácen v plné výši. Ze soudem přiznané částky připadne 15 procent na výlohy související s podáním žaloby a odměnu advokátní kanceláře. SOS upozornilo, že výsledek soudního sporu nelze garantovat.

"V případě plného soudního neúspěchu je eventuálně třeba počítat i s náklady právního zastoupení ČS ve výši přiznané soudem," prohlásila Picková.

Kauza ČSOB stále u soudu

SOS již loni na podzim připravilo kvůli bankovním poplatkům hromadnou žalobu na ČSOB. Žalobu na ČSOB podali letos v lednu první dva klienti ve spolupráci se SOS.

Prvním je člověk, který nárokuje 2345 korun bez úroku z prodlení za poplatek za vedení a zrušení účtu. Druhá žaloba se týká podnikatele, který chce bez úroků 4168 korun za poplatek za vedení účtu.

Ve sporu jednoho klienta s ČSOB kvůli neoprávněným bankovním poplatkům soud v únoru vydal tak zvaný platební rozkaz vůči bance. Podle banky je vydání platebního rozkazu standardním postupem soudu a nesvědčí o možném provinění ústavu. ČSOB v únoru uvedla, že proti rozhodnutí soudu podá odpor a spor bude pokračovat.

Podle Holce soudní pře zatím nebyla ukončena pravomocným rozhodnutím.

 

Právě se děje

Další zprávy