Podnět k šetření podal neúspěšný kandidát, italská firma Autostrade.
Ta ve svém tvrzení o neregulérnosti tendru argumentuje veřejnou podporou, kterou měl český stát poskytnout vítězné rakouské firmě Kapsch.
Autostrade Evropské komisi sdělila, že podala stejnou nabídku jako konkurent, jen byla o 4,5 miliardy korun levnější. Nabídka Kapsch činila 22,1 miliard korun.
Výběrového řízení se zúčastnili čtyři zájemci. Tři z nich však byli vyřazeni pro různé nedostatky již v prvním kole. Vyřazené firmy Autostrade a Mytia podaly podnět k Úřadu na ochranu hospodářské soutěže.
Ten však 27. ledna rozhodl, že ministerstvo postupovalo správně.
Česko šláplo vedle
Možností, jak vybírat mýtné, je mnoho. Miroslav Vlček z fakulty dopravní ČVUT řekl, že záleží pouze na tom, jak vláda výběrové řízení nastaví. Stavět kolem silnic další stavby mu však připadá zbytečné a jednoúčelové.
"Satelitní výběr mýtného má mnoho výhod a pozitivních vedlejších produktů, ale také není jedinou alternativou," řekl dnes Aktuálně.cz.
Další možností je systém "chytrého tachografu", který mají v nabídce některé švýcarské firmy. Ten na chip instalovaný v autě ukládá informace o ujetých kilometrech. Jeho výhodou je, že nečerpá veřejné prostředky, ale náklady na instalaci přenáší na automobilky.
"Zdá se mi, že česká vláda šlápla vedle. Kapsch není provozovatel systému, bude pouze sjednávat subdodavatele," zhodnotil Vlček. rozhodnutí české výběrové komise.
Všechny firmy, které se o zakázku ucházely, nabízely mikrovlnnou technologii. Ta byla mnoha odborníky kritizována.
Evropská unie chce totiž v horizontu několika let systémy mýtného sjednotit na bázi GNSS (Global Navigation Satellite System), při kterém využije zaváděného komplexu družic Galileo.