Potvrdil to dnes Jiří Felčárek z tiskového oddělení Ministerstva zemědělství ČR.
Podle něj by se tak zcela vyloučila rizika, že spotřebitel v EU, a tedy i u nás, nakupuje drůbeží výrobky, kde je surovina například původem z asijských zemí a v některé zemi EU je výrobek pouze zabalen.
Veterinární odborníci se totiž shodují, že způsob chovu drůbeže v Evropě a v Asii je zcela jiný, přičemž právě "kontaktní" asijský způsob je z hlediska šíření obávané ptačí chřipky rizikovější.
Nakupujte tuzemské výrobky
Tuzemští potravináři jdou ještě dál. Ti doporučují spotřebitelům nakupovat drůbeží produkty vyrobené přímo v ČR, které jsou zcela bezpečné.
Například v Polsku existuje podle ředitele Sdružení drůbežářských podniků ČR Františka Matesa řada podniků působících v režimu přechodného období, což v praxi znamená, že výrobci nesplňují všechny potřebné technologické nebo hygienické standardy Bruselu.
Takoví výrobci sice mají zákaz exportovat své výrobky do zemí EU, nicméně samotný fakt, že na území Polska působí, by měl spotřebitele vést k vyšší obezřetnosti.
V Polsku se navíc podle Matesa používá často ke konzervaci drůbežích výrobků chlazení vodou, naopak v ČR modernější chlazení vzduchem. Přitom právě z Polska podle statistik proudí na tuzemský trh většina dováženého drůbežího.
Někteří naši výrobci, jako například akciová společnost Xaverov, proto v současné době umisťují u svých výrobků v obchodech informační cedulky, které spotřebitele upozorňují na skutečnost, že produkt pochází výhradně z českých kuřat.
To by měl být pro spotřebitele signál nejvyšší bezpečnosti, neboť tuzemská drůbeží surovina dodávaná do tržní sítě je pod permanentní veterinární kontrolou a navíc pochází z uzavřených chovů, kde nedochází ke kontaktu mezi chovanou drůbeží a volně žijícím ptactvem.
Ačkoli se přitom na takzvaném principu dohledatelnosti původu suroviny všichni shodují a za prioritu jej považuje i hlavní hygienik ČR Michael Vít, skutečností je, že v případě výrobků typu Private Label (označovaných jako "vyrobeno pro") se spotřebitel z obalu výrobku původ suroviny nedozví.
Najdi si svého výrobce
Podle potravinářů by se ale spotřebitel o původ zajímat měl, a to nejen v případě drůbežích výrobků. I proto odstartovala Potravinářská komora ČR v minulých dnech projekt "Najdi si svého výrobce", jehož cílem je podpora prodeje a prezentace identifikovatelných tuzemských výrobků.
Obdobně to vidí i stát, konkrétně Státní zemědělský intervenční fond (SZIF), který spravuje a propaguje kvalitní tuzemskou produkci pod značkou KLASA.
Podle mluvčí Jitky Slukové připravuje Fond na nejbližší období seriál regionálních "road show", při nichž čeští výrobci nabízejí ochutnávky svých výrobků a jejich nákup za zvýhodněné ceny.
"Fond bude v doprovodném zábavném programu předávat mimo jiné informace o způsobu prověřování kvality drůbežích výrobků, kontrolách a bezpečném zpracování," informovala Sluková. Fond také finančně podpoří zviditelnění tuzemských výrobků v regálech obchodů včetně poradenství a šíření informací o českém drůbežím mase.