Český design se sdružuje. Bez pomoci vlády

dkl
10. 9. 2007 12:10
Čeští designéři zakládají unii
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Zatímco ministerstvo průmyslu a obchodu chystá zrušení státního Design centra, sami designéři a grafici si zakládají klastr, který bude hájit jejich zájmy, vzdělávat firmy a bojovat i proti OSA.

"V Česku sice existují sdružení designerů, ale jde spíše o elitní kluby, které hájí zájmy svých členů" uvádí jeden ze zakladatelů Filip Blažek.

"Do naší Unie má přístup kdokoli a nezáleží na jeho vzdělání či kontaktech," upřesňuje. "Hlavním smyslem Unie je kultivace oboru a zavedení jasných pravidel do vztahu designérů a jejich klientů. Z toho by v budoucnu měli těžit jak členové Unie, tak nečlenové."

Co firmy neví

Unie grafického designu má status občanského sdružení a není tak výdělečnou organizací. Oficiálně byla založena v uplynulých dnech a již spustila i svůj oficiální web unie-grafickeho-designu.cz.

Posláním Unie je podle zakladatelů především osvěta. Ta by se měla týkat nejen samotných designérů, ale hlavně firem a laické veřejnosti.

"Mezi designéry je velká konkurence. Problémem je ale například nelegální software. Pokud jedna z firem má oficiální kopie drahých grafických programů a druhá ne, vzniká propastný rozdíl v jejich nabídkách," říká další ze zakládajících členů Jiří Toman.

Grafické programy stojí desítky tisíc korun. Pokud ale chce designér vstoupit do Unie, musí se zavázat ke kodexu, jehož součástí je i závazek užívat pouze legální software.

Právě z tohoto pohledu ale na tom Česko není úplně nejhůř.

Agenturu Design centrum chce ministerstvo zrušit
Agenturu Design centrum chce ministerstvo zrušit | Foto: Aktuálně.cz

"Například v Itálii je mezi designéry a grafiky  mnohem více kradeného softwaru než u nás. Přitom ceny za jejich práci jsou  několikanásobně vyšší," uvádí Toman.

Rušeno ministerstvem

Po dlouhou dobu nejznámějším zástupcem českých grafiků bylo Design centrum se sídlem v Brně.

Jenže to se dostalo do hledáčku ministerstva obchodu a průmyslu stejně jako další vládní agentury typu Czechinvest či Czechtrade.

Ministr Martin Říman jejich provoz považuje za nepříliš efektivní a buď výrazně mění jejich pravomoci, nebo je chce zcela zrušit.

Ministr Design centrum dokonce označil za "zapomenutý mohykán" ve státní správě a jeho provoz je podle něj zbytečně nákladný a dvacet milionů, které stojí, by dokázal využít lépe.

Národní cena za design 2007: Škoda Joyster. Designérské oddělení ŠKODA AUTO pod vedením Jense Manskeho. Porota oceila optimismus, dynamiku a "sportovního ducha" vozu určeného pro mladší a střední generaci.
Národní cena za design 2007: Škoda Joyster. Designérské oddělení ŠKODA AUTO pod vedením Jense Manskeho. Porota oceila optimismus, dynamiku a "sportovního ducha" vozu určeného pro mladší a střední generaci. | Foto: Design centrum České republiky

"Design centrum vykazuje záslužnou činnost a byla by velká chyba ho jen tak nekoncepčně rušit. Je ovšem pravdou, že každá státní organizace potřebuje čas od času provětrat, ozdravit a oživit," říká Jiří Toman.

I zákony se počítají

I to je jeden z důvodů, proč se našlo šestnáct zakládajících členů z řad designérských firem i samostatných grafiků. Dalších osm se již k Unii připojilo.

"Chceme pomáhat nejen designérům, ale naším cílem je pomoci firmám, aby se dokázaly v designu zorientovat. Dnes neví, na koho se obrátit, kolik je může práce grafiků a designérů stát a co mají za své peníze dostat. V tom jim chceme pomoci," vysvětluje Blažek.

Do budoucna, pokud vše půjde dobře, by Unie měla lobovat i za "přívětivější" zákony.

Zatímco například hudební autoři mají svá práva zajištěná zákonem a zastupuje je soukromá organizace OSA, ostatní autoři, jejichž díla by měla být chráněna stejně, toto štěstí nemají.

"Nejen designéři a grafici, ale i třeba malíři by měli požívat obdobné ochrany. Zatím tomu tak ale není," uzavírá Jiří Toman.

 

Právě se děje

před 15 minutami

Do nového mýtného systému je přihlášeno jen 82 tisíc aut. Hrozí kolaps, říká ministr

Do nového mýtného systému, jenž má být spuštěn od letošního prosince, bylo dosud přihlášeno 82.000 vozidel, celkem se očekává 450 000 vozů. Většinu z registrovaných tvoří velcí dopravci, z menších firem, které ovšem v současném systému tvoří v souhrnu většinu, se zaregistrovalo pouze pět procent.

Zdroj: ČTK
Další zprávy