reklama
 
 

Česko má unikát: desetitisíce podnikatelů z donucení

5. 11. 2009
Foto: Aktuálně.cz
Podle odborů stát přichází kvůli nucení lidí k podnikání o desítky miliard korun
Doporučujeme

Brno - Česko je pro podnikání evropský ráj na zemi. I přes krizi totiž v zemi neustále roste počet živnostníků. Jenom za druhé čtvrtletí tak v Česku přibylo přes čtrnáct tisíc podnikatelů, kterých je nyní výrazně více než ještě před rokem.

Optimistické vyznění prvních dvou vět ale mizí kvůli důvodům, proč se lidé dávají na podnikání.

Velká část "nových" živnostníků totiž podnikat vlastně nechce, ale donutila je k tomu krize a jejich zaměstnavatelé. V zemi tak ve velkém znovu frčí takzvaný švarcsystém - firmy si místo zaměstnanců na tu samou práci najímají lidi, které propustily a kteří se museli stát živnostníky.

Využívají to všichni

Firmy tím ušetří peníze za zdravotní a sociální pojištění. "Jde o systém, který už v době krize postihl desetitisíce lidí," řekl deníku Aktuálně.cz šéf odborového svazu Kovo Josef Středula.

Podle něj se švarcsystém dostává i do oborů, kde dosud takový způsob práce uplatňován nebyl. "Máme informace o tom, že i banky už nutí některé své zaměstnance odejít z pracovního poměru a začít podnikat," dodal Středula.

To, že zaměstnávání lidí na živnostenské listy je v Česku jedním ze způsobů, jak řešit krizi, přiznávají zaměstnanci i firmy. "Dostali jsme prostě na vybranou, buď budeme mít práci a živnostenský list, nebo půjdeme na úřad práce. Když máte rodinu, nemáte na vybranou," říká jeden ze zaměstnanců - živnostníků ze strojírenské firmy ze Zlínska.

Zástupci podnikatelů potvrzují, že švarcsystém využívají i velké firmy. "Mám informace, že řada renomovaných velkých firem zaměstnává na živnostenský list," řekl serveru Podnikatel.cz předseda Sdružení podnikatelů a živnostníků Bedřich Danda.

To, že lidé nyní podnikají z donucení, přiznává i stát. "Nárůst počtu podnikatelů může být ovlivněn větším tlakem zaměstnavatelů na využívání "švarcsystému", i snahou postavit se na vlastní nohy po ztrátě zaměstnání," uvádí se v nové analýze ministerstva průmyslu a obchodu o vývoji tuzemské ekonomiky za druhé čtvrtletí letošního roku. Podle ministerstva v zemi přibylo za druhé čtvrtletí 14 tisíc podnikatelů.

Lidé chtějí podnikat

Větší zájem o podnikání mezi nezaměstnanými potvrzují i úřady práce.

"Je to skutečně tak, že nyní mají lidé velký zájem o kurzy v souvislosti s podnikáním. To dříve nebylo," řekl ředitel úřadu práce v Břeclavi Lubomír Marko, podle kterého ale úřad neví, co lidi k zájmu o podnikání motivuje - zda je to snaha postavit se na vlastní nohy nebo příslib zaměstnání na živnostenské listy od firem

Nárůst podnikatelů v zemi eviduje i databáze České správy sociálního zabezpečení. Podle posledních údajů byl do konce srpna počet podnikatelů o 24 500 vyšší než před rokem.

Čísla potvrzují, že v žádném jiném státě Evropské unie nemají živnostníci na ekonomiku země takový vliv jako v Česku. Firmy, které zaměstnávají jednoho až devět lidí, se na celkovém počtu podniků podílejí více než 95 procenty a jsou vůbec největším zaměstnavatelem.

Podle odborů je to, jak jsou nyní zaměstnanci nuceni stát se podnikateli, zneužíváním krize. "Stát na daních, zdravotním a sociálním pojištění přichází o desítky miliard korun," uvedl Středula.

Švarcsystém byl přitom jedno z opatření, které ve svém plánu na boj s krizí připravoval tým ekonomických odborníků z Národní ekonomické rady vlády (NERV). Politici ale nakonec rozhodli, že švarcsystém nezlegalizují.

"Většina se shodla, že lepší než zavedení švarcsystému je zavedení slevy na sociálním pojištění s budoucím rozšířením limitů hodin, kdy je možné pracovat na dohodu," uvedl bývalý ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.

Švarcsystém není jediný způsob, jakým se firmy snaží v době krize ušetřit na zaměstnancích. Úřady práce tak zaznamenaly v posledních měsících jev, kdy firmy propouští své zaměstnance jen proto, aby je ihned vzaly zpět jako brigádníky. Na jejich příjmech se tak podílí stát svými podporami i platbou odvodů.

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama