Česko je i přes krachy letecká velmoc

Tomáš Fránek
2. 12. 2006 0:00
Brno - Už počtvrté se konkurzní správce pokusí prodat zkrachovalý Moravan Aeroplanes, kdysi jednu z největších leteckých továren v Česku.
Naproti tomu vidět vzlet letadla z továrního letiště Moravanu Otrokovice je spíše zvláštnost.
Naproti tomu vidět vzlet letadla z továrního letiště Moravanu Otrokovice je spíše zvláštnost. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Jak se prodává Moravan

  • O leteckou továrnu se dlouhodobě zajímá irská firma QucomHaps. Jako jediný zájemce se přihlásila do prvního a druhého tendru.
  • V prvním případě ale její nabídka obsahovala formální chyby, druhý tendr pak byl zrušen kvůli námitkám největšího věřitele.
  • Kvůli změně v majetkové struktuře QucomHaps ztroskotal i pokus o přímý prodej jedinému zájemci.
  • Po vyhlášení třetího tendru 13. října se o Moravan-Aeroplanes zajímalo několik společnosti, pouze firma Aircraft Industries si ale vyzvedla dokumenty související s přihlášením do výběrového řízení.
  • Do tendru se přesto firma, která vloni koupila konkurzní podstatu nedalekých Leteckých závodů Kunovice, nepřihlásila. Nevyloučila ale, že v případě jiných podmínek svou účast v dalším výběrovém řízení zváží.
  •  Všechny tendry společně vypisují konkurzní správci Moravanu-Aeroplanes a Moravanu, někdejší mateřské společnosti otrokovické továrny, která je také v konkurzu.
  • Do konkurzní podstaty Moravanu přitom spadají především nemovitosti, Moravan-Aeroplanes zase disponuje zaměstnanci, certifikacemi, značkou či rozpracovanými zakázkami.

Osud Moravanu Aeroplanes vyrábějící známé sportovní letadla se značkou Zlin kopíruje osud dalších velkých leteckých továren v Česku, jako jsou Let Kunovice nebo Aero Vodochody, ze kterých za patnáct let odešlo na dvacet tisíc zaměstnanců.

Moravan Aeroplanes se jako další velké firmy potýkal s velkými dluhy, podivnými převody majetku a ztrátou zákazníků z bývalého socialistického bloku.

Objeví se kupec?

Kvůli nesplacené půjčce ve výši asi 450 milionů korun, kterou si bývalí majitelé Moravanu Aeroplanes kolem podnikatele Libora Sosky vzali u kanadské společnosti Frontier Petroleum Services, navíc Česko čelí mezinárodní arbitráži.

Věřitelé Moravanu tak při čtvrtém pokusu o prodej firmy už výrazně zmírnili podmínky, snížili o patnáct milionů i kauci, kterou musí zájemci o firmu složit. A věří, že firma, která má zakázky ještě do června příštího roku, konečně najde nového vlastníka.

"Věřitelé se shodli, že jediným řešením je urychlený prodej. Tendr tak má jednodušší podmínky, kauci jsme snížili z 25 milionů korun na deset milionů," uvedl správce konkursní podstaty Petr Hajtmar. Tendr začal včera a má skončit 19. prosince.

Ale i pokud se záchrana tradičního výrobce letadel nezdaří, tak Česko zůstane velmocí, které ve výrobě letadel konkuruje jenom málokterá země na světě.

Zásluhu na tom má asi pětadvacet malých a středních firem často vzniklých z trosek velkých továren a specializujících se na výrobu ultralightů, tedy letadel, jejichž vzletová hmotnost nesmí přesáhnout 450 kilogramů.

Česko je tak po Německu druhým největším evropským výrobcem nových sportovních letadel, tržby leteckých firem za vývoz letadel se pohybují kolem miliardy korun.

Amerika země zaslíbená

V americké kategorii lehkých sportovních letadel do 600 kilogramů vzletové hmotnosti už české a moravské firmy obsadily více než třetinu amerického trhu.

Jenom na letošním veletrhu v americkém městě Oshkosh české a moravské prodaly nebo uzavřely smlouvy na dodávky lehkých sportovních letadel za 77 milionů korun.

Evektor Aerotechnik, TL Ultralight, Fantasy Air, Czech Aircraft Works a Urban Air tak ročně zahraničním zákazníkům prodávají stovky letadel a mají odběratele po celém světě.

A firmy pracují také na nových projektech.

Firma Evektor, která v Kunovicích vyrobí přes 150 dvoumístných sportovních letadel ročně, připravuje do sériové výroby čtyř nebo pětimístné dopravní letadlo VUT 100 Cobra, jeho výroba by měla být zahájena začátkem příštího roku.

Už nyní má firma první Cobry vyprodané.

Evektor v konsorciu s dalšími dvaceti jedna firmami také vyvíjí dopravní letadlo EV 55 Outback. To je dopravní letadlo pro maximálně čtrnáct cestujících. V příštím roce by měl vzlétnou prototyp, sériová výroba by měla začít v roce 2009.

Po deseti letech nové letadlo

Vývoj obou letadel stojí stovky milionů korun, jenom státní dotace na oba projekty převýšila půl miliardy korun.

Vývoj nového letadla dokončilo ve spolupráci s tchajwanskou firmou AIDC také Aero Vodochody. Letadlo Ibis Ae270 pro osm pasažérů má všechny certifikáty, zatím ale nejsou zákazníci.

Situace se zlepšila také v bývalém Letu Kunovice. Brány továrny, která prošla dvěma konkurzy a soudním vyrovnáním s věřiteli a propustila většinu zaměstnanců, totiž letos po deseti letech znovu opustil nově vyrobený letoun L410.

Nového majitele má také Aero Vodochody, firmu od státu za 2,9 miliardy korun odkoupila investiční skupina Penta

 

Právě se děje

Další zprávy