Češi už prosázeli na fotbal miliardu

Michal Najman
23. 6. 2006 13:10
Praha - Sázkové kanceláře i hostinští hlásí rekordní tržby. Teď se ale po vypadnutí českého týmu bojí, že jim je konec. Uvnitř VIDEO.

Ještě na žádnou jinou akci nevsadili Češi tolik peněz, jako na mistrovství světa v kopané v Německu. Už nyní jich je přes miliardu korun.

Šampionát přinesl rekordní výdělky v restauracích, v obchodech s elektronikou a v sázkových kancelářích. Jejich majitelé se teď obávají, že po vypadnutí českého týmu půjdou tržby dolů. Osudové to však nebude, shodují se.

Sázkovým kancelářím tržby klesnou

Jen dvě největší sázkové kanceláře v zemi, Fortuna a Tipsport, přijaly sázky za takřka 800 milionů. Historicky nejvyšší sumy hlásily i jejich konkurenti. "Vzhledem k tomu, že Česko předčasně opouští šampionát, odhadujeme, že sázky klesnou asi o třetinu oproti tomu, co mohlo být, kdybychom, na mistrovství pokračovali dále," míní mluvčí Tipsportu Lubomír Ježek.

"Vklady očekáváme o trochu nižší, ostatně základní skupiny dneškem končí a od zítřka se budou hrát dva zápasy denně. Takže by sázky logicky poklesly i při účasti českého týmu," řekl deníku Aktuálně.cz Michal Hanák, hlavní bookmaker společnosti Fortuna. Ta na zápase s Italy mírně prodělala - mezi sázející musela rozdělit 103 procent z devíti miliónů vsazených korun.

To samé se bude dít i jinde. Ekonomika jako celek neúspěch v Německu nepocítí, přestože jistý propad maloobchodních tržeb lze očekávat. Ekonomičtí analytici například připomínají, že tržby hostinských může nahradit horké počasí, které zákazníky i bez českého fotbalu přivede zpět.

"Tržby se nám vypadnutím Čechů sníží o zhruba 20 procent," říká manažerka pražské restaurace Repre Irena Holmanová, ale vzápětí dodává: "Díky zahraničním turistům, kteří k nám přijdou podpořit svůj tým, se návštěvnost udrží vysoko."

"Paradoxně jsem rád, že český tým vypadl, protože to k nám přivede více zahraničních turistů, například Němců či Australanů, kteří u nás utratí řádově mnohem více, než Češi," připojil své uvedl Roman Karger z restaurace Tornádo v Českém Krumlově.

Ještě máme pár dresů

Mobilní operátor T-Mobile, který je dlouhodobým partnerem národního fotbalového týmu, nalákal od května s pomocí šampionátu ve své reklamní kampani řádově desítky tisíc zákazníků. Mluvčí firmy sice tvrdí, že konkrétní čísla nemá k dispozici, ale potvrzuje, že jeho společnost udala během kampaně na sto tisíc reprezentačních dresů, jimiž obdarovávala každého nového klienta.

"S kampaní jsme spokojeni," říká mluvčí Jiří Hájek. Několik dresů T-Mobilu ještě zbylo.

TPCA může zase normálně vyrábět...

Jestli může být pro někoho porážka fotbalistů potěšitelná, jsou to manažeři v kolínské automobilce TPCA. Ti z dobrých důvodů zaměstnancům umožnili, aby v době českých utkání přerušili na dvě hodiny směnu a sledovali zápas v podnikové jídelně. Důvodem této velkorysosti byla obava, že by se jinak zvýšila během šampionátu absence a snížila se produktivita práce.

"Zaměstnanci náš krok přijali s nadšením a výkonnosti naší továrny to neublížilo," uvedl tiskový mluvčí Matěj Matolín.

Na fenoménu mistrovství světa se chce přiživit i množství
Na fenoménu mistrovství světa se chce přiživit i množství | Foto: Aktuálně.cz

Za dvě hodiny, kdy dělníci sledovali přenosy z Německa, přitom automobilka normálně vyrobí 120 vozů. 

Nyní se TPCA vrací k normálnímu provozu a žádné další přenosy již neplánuje.

Poklesu se obávají i prodejci televizorů, kteří při olympiádě a mistrovství světa zaznamenávají obrovské nárůsty tržeb. Vypadnutí českého týmu motivaci k nákupu podle nich trochu oslabí. "Mírný pokles prodeje nastane, ale na podzim a zejména před vánocemi však očekáváme opětovný nárůst prodejů," odhaduje Pavel Včíslo z internetového obchodu Videoplaneta.cz.

Přečtěte si: Planeta fotbal roztočila prodej televizí

...a burza obchodovat 

Podobně se do obvyklých kolejí vrátí i obchodování na pražské burze. "Jediné ovlivnění trhů nastává, když hraje český národní tým. Aktivita českých obchodníků se zmírní. Je to však jen dvě hodiny a v pozdním odpoledni, takže na celkových výsledcích se neodrazí," řekl Vladimír Pikora, hlavní ekonom společnosti Next Finance.

"Na zdejší pohyb má vliv obchodování v Londýně a britské obchodníky vypadnutí českého týmu příliš nevzrušuje," dodává Petr Sklenář ze společnosti Atlantik FT.

 

Právě se děje

Další zprávy