Praha - Čeští řidiči, kteří mají doma auto s "šidícím" naftovým motorem z německé automobilky Volkswagen, nevědí, zda budou muset do servisu na úpravu povinně, nebo dobrovolně. A kdy vlastně svolávací akce začne.
Ministr dopravy Dan Ťoksice už měsíc tvrdí, že kontroly nebude po majitelích vyžadovat, ale pouze je doporučí. Nyní se ale do hry dostala i opačná varianta. To proto, že povinné prohlídky nařídili Němci a vyzvali k tomu také ostatní státy.
České ministerstvo dopravy se tak nuceně dostalo do pozice váhajícího střelce. Nechce se ukvapit a Němce bezhlavě následovat. Navíc by raději zůstalo u dobrovolného přístupu, protože tvrdí, že zákazníci, kteří si vozidlo s dotčeným motorem pořídili, svým nákupem a provozováním auta nic neprovedli a za problémy s motory nemůžou. "Nechceme jim komplikovat život, pokud to nebude nezbytně nutné," říká mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.
Příliš mnoho neznámých
Definitivní rozhodnutí Ťokova úřadu komplikuje několik neznámých, které je třeba vyjasnit. Třeba přesná pravidla svolávací akce, pokud by byla povinná. Ani Němci dosud neřekli, jak chtějí majitelům aut prohlídku nakázat a jak hlídat dodržování takového nařízení. A česká strana to bude chtít podrobně vysvětlit.
"Musíme jasně vědět, na základě jaké právní úpravy bychom provozovatelům vozidel nařídili povinnost jet do servisu," řekl mluvčí Neřold.
Navíc je tu ještě problém různých značek koncernových aut Volkswagenu. Němci mají právo svolat povinně do servisů jen některé vozy ze skupiny Volkswagen. Jde o ty, kterým sami udělují povolení k provozu na evropských silnicích. To se týká například VW nebo Audi.
Jenže české škodovky, které do koncernu také patří, získávají certifikáty ve Velké Británii. A tamní úřady se zatím ke kauze nevyjádřily a neřekly, zda je nutné škodovky poslat na úpravu povinně.
Názor Britů je přitom pro Česko velmi důležitý. Většina z dotčených aut, která falšují emise, jsou u nás právě vozy z Mladé Boleslavi. Pokud by Britové řekli totéž, co Němci, pak by zřejmě i české úřady svolaly majitele do servisů povinně. Pokud by ale takovou možnost Britové neurčili, české ministerstvo dopravy by zřejmě zvolilo dobrovolnou cestu. To proto, aby v Česku nevznikly nerovné podmínky pro majitele odlišných značek stejné firmy. Přeloženo: není možné, aby český vlastník VW do servisu musel povinně a jeho soused se škodovkou ne.
"Podmínky servisní akce nyní řešíme s německými úřady i s britským dopravním úřadem, který vydává homologace pro Škoda Auto. Zatím je vše otevřené," řekl mluvčí Neřold.
Neví se, co VW s motory provede
A záleží ještě na jedné zásadní věci: jaké přesně úpravy chce automobilka VW v dotčených vozech vlastně provést. Zatím podrobnosti nezveřejnila, německé úřady jí daly lhůtu do konce listopadu. Není tak jasné, zda bude možné "jen" přeprogramovat řídící jednotku, anebo zda bude nutná nákladnější mechanická oprava včetně výměny některých součástek.
Jisté je, že svolávací akce, ať už povinná či dobrovolná, se neuskuteční letos. Němci začnou zvát majitele aut do servisů začátkem příštího roku, české ministerstvo dopravy ještě případný termín upřesní.
V Česku jezdí podle odhadů stovky tisíc aut se "šidícím" naftovým motorem. Oficiálně se prodalo 148 tisíc takových vozů, další desítky tisíc si ale lidé dovezli ze zahraničí. Ministerstvo dopravy odhaduje, že v registru vozidel bude muset nechat prolustrovat zhruba jeden milion aut, aby všechny majitele dohledalo.