Socialistická auta, která se snažila uspět po roce 1989. Přežilo jich jen několik

Jan Matoušek Jan Matoušek
9. 1. 2022 6:32
S rozpadem východního bloku přišla většina tamních automobilek o jisté odbytové trhy. Ve volné konkurenci moderních vozů totiž zastaralé dacie, žigulíky nebo volhy najednou nestačily. Některé značky se s novou výzvou vyrovnaly, jiné ale kompletně zkrachovaly. Redakce Aktuálně.cz vybrala několik aut socialistických značek, která měla po roce 1989 konkurovat západním modelům.
Foto: Dacia

Dacia Nova

Od svého vzniku v roce 1966 postavila Dacia svou existenci na modelech francouzského Renaultu. Ať už šlo o první Dacii 1100, nebo nezapomenutelnou Dacii 1300 (jejíž pohrobci se dělali ještě na počátku 21. století), v obou případech se nejednalo o nic jiného než Renault s jiným logem a několika drobnými úpravami. Změna přišla až v polovině 90. let, kdy Dacia konečně představila první model z vlastního vývoje. Čtyřmetrový automobil dostal jméno Nova, už v době uvedení na trh šlo ale o zastaralý kousek. Dacia ho totiž vyvíjela už v 80. letech, finanční problémy ale uvedení zdržovaly.

Nova byla liftbackem, ne nepodobným autům jako třeba Peugeot 309, poháněly ji pak zážehová čtrnácti- a šestnáctistovka, odvozená od jednotek ve starších modelech. Setkat se lze s označení GT a GTi, nicméně jde pouze o 53kW šestnáctistovku, přičemž písmeno i značí vstřikování paliva.

Dacia Nova sice byla v Rumunsku levná, ale pořád dražší než obstarožní 1310 aspol., k tomu navíc trpěla špatnou výrobní kvalitou(po faceliftu se částečně zlepšila), korozí a řadou dalších problémů. Nikdy se z auta nestal hit a dnes jde o trochu zapomenutou část historie značky, Nova ale pomohla Dacii překonat těžká 90. léta. V roce 1999 do Dacie vstoupil Renault, který záhy model Nova zmodernizoval a udělal z něj řadu SupeRNova s motorem a převodovkou odvozenou od vlastního modelu Clio. V roce 2003 následovala ještě výraznější modernizace, čímž vznikla Solenza (opět s technikou Renaultu, i když na původní platformě modelu Nova). A pak už následoval první Logan, který pomohl Dacii definitivně zpátky na automobilové výsluní.

 

Právě se děje

Další zprávy