Mnichovský autosalon pod palbou Číny. Uspořádá na něm vlastní kongres

Martin Frei Martin Frei
17. 8. 2023 16:28
Německý autosalon stále nápadněji odráží proměnu trhu. Z Frankfurtu se přestěhoval do Mnichova, z automobilové výstavy se přejmenoval na mobility show a proti roku 2021 na něm bude dvojnásobek čínských výrobců. Důraznou ukázkou čínských zájmů ovšem je, že se přímo na výstavišti odehraje kongres čisté mobility WNEVC pořádaný s podporou tamních nejvyšších míst.
Elektromobil v Šanghaji. Ilustrační snímek.
Elektromobil v Šanghaji. Ilustrační snímek. | Foto: Shutterstock

Začátkem září se jako každý lichý rok otevře velký německý autosalon. I letos na něm uvidíme důležité evropské premiéry: studii příštího Mercedesu-Benz třídy C nebo nový Renault Scénic. Mnoho značek se ovšem výstavy vůbec nezúčastní. Například celou skupinu Stellantis zastoupí jen Opel, chybět bude i stánek Škody.

Zato čínských výrobců bude proti minulému ročníku dvojnásobek. Kromě automobilek BYD, MG Motor, Xpeng, Leapmotor či Dongfeng půjde i o téměř neznámé start-upy. Chybět nebudou ani dodavatelé baterií a dalších technologií jako CATL, Farasis Energy nebo Horizon Robotics.

Výraznou expanzi čínského průmyslu a jeho zájem o Evropu však nejlépe dokumentuje, že se v Mnichově odehraje Světový kongres čisté mobility (World New Energy Vehicle Congress, zkráceně WNEC). Bez ohledu na název jde o čínskou státní akci řízenou z nejvyšších míst. Dosud se vždy konala na domácí půdě a zdravici k zahájení posílal samotný prezident Si Ťin-pching.

Politické pozadí akce naznačuje už program pracující s pojmy jako plenární zasedání. "Diskutovat se na něm bude o cílech a strategiích automobilového průmyslu poháněného vizí uhlíkové neutrality. Jak mohou vlády různých zemí, automobilový průmysl, energetika, doprava a informační průmysl prohloubit spolupráci a naplno využít synergický efekt," píše se na oficiálních stránkách WNEVC.

Přicházející invaze čínských automobilů do Evropy dělá mnoha lidem v oboru starosti. "Existují predikce, že bychom kolem roku 2030 mohli mít v Evropě až dvacetiprocentní podíl čínských značek," upozornil nedávno v rozhovoru Petr Knap z firmy Ernst&Young.

Před týdnem navíc automobilovou scénu rozvířila emotivní výzva šéfa firmy BYD Wanga Chuanfu. "Jeden a půl miliardy našich lidí chce vidět celosvětový úspěch čínských aut. Nadešel čas, aby se naše značky sjednotily a zničily staré legendy," řekl doslova. Na jeho projev vřele reagovali i vysocí manažeři dalších automobilek.

Německý svaz automobilového průmyslu VDA však zůstává klidný. Kongres prý jen podtrhuje mezinárodní charakter mnichovské výstavy. "Spolupráce s WNEC je výrazným signálem na podporu spolupráce Německa a Číny," řekl serveru Automotive News Europe výkonný ředitel VDA Jürgen Mindel.

 

Právě se děje

Další zprávy