Když pomineme mikrobus odkazující na éru hippies, je nová ID.7 největším elektrickým Volkswagenem současnosti. S bezmála pěti metry délky překonává i nedávno představený Passat, je také o něco širší. Na druhou stranu ale i o poznání nižší. Sedmička je už na pohled placatá, což svědčí aerodynamice.
Právě díky ní dokáže při stejné kapacitě baterie dojet o sto kilometrů dál než Volkswagen ID.5. Protože ten není placatým liftbackem, ale vysokým SUV. Při jízdě po městě nehraje forma karoserie takovou roli, ale na dálnici může ve spotřebě udělat velký rozdíl.
Už tím, že není jen další z řady elektrických crossoverů, je ID.7 zajímavý. Vnitřním prostorem se blíží Phaetonu, někdejší chloubě Ferdinanda Piëcha - u obou aut lze vystopovat i společné rysy. Stejně jako kdysi ve Phaetonu, i v ID.7 se výdechy klimatizace neovládají ručně, ale pomocí servomotorů. Sedmička má pro každý z výdechů servomotory rovnou dva. "Doporučuji nestrkat mezi lamely tužku nebo držák telefonu, motorky by to mohlo poškodit," pro jistotu upozorňuje technický školitel Radim Sadílek, když při české premiéře auto představuje novinářům.
Nového je toho ale samozřejmě víc. Třeba elektromotor umístěný nad zadní nápravou dává nově výkon 210 kW, zatímco ve starších modelech nabídl jen 150. Automobilka kvůli tomu výrazně posílila vodní chlazení statoru. Součástí bloku motoru je nyní i výkonová elektronika, až dosud byla umístěna v samostatném modulu připevněném k motoru šrouby.
Nejvíc si ale Volkswagen zakládá na bleskurychlé odezvě palubních systémů a jejich přehlednějším uspořádání. "Hardware i software je úplně nový, tohle je skutečně něco zcela jiného, než jsme v autech dosud nabízeli," podotýká Sadílek.
ID.7 má velkou obrazovku ve středu přístrojové desky, druhý displej pod volantem je ve tvaru úzkého proužku, kde se zobrazují jen základní údaje o rychlosti, spotřebě a dojezdu. Ničemu to nevadí, protože úlohu většího displeje dobře nahradí head-up displej s rozšířenou realitou.
Nový Volkswagen nabízí i "chytrou" panoramatickou střechu, která dokáže měnit mléčné sklo v čiré. Jeho součástí jsou volně roztroušené krystaly, které se však pod napětím 50 voltů dokážou seřadit do řady a sklo se tím okamžitě stává průhledným.
Nerušený pohled k nebesům lze aktivovat dotykovou ploškou na stropě nebo s pomocí hlasové asistentky. Této role se v ID.7 zhostila Ida, virtuální dáma neotřelých způsobů. K rozmlžení skla na střeše by jí měla stačit věta: "Ido, ukaž mi hvězdy." Ida však pokyn zadaný během testovací jízdy správně nepochopila. "Leda, až nebudu pod dohledem," odvětila.
Lze tedy předpokládat, že s Idou bude legrace. V zásobě má i pár vtipů a prý se průběžně učí nové. "Víte, jaké je nejlepší auto do terénu? No přece služební."
Od posádky však asistentka žádá pečlivou dikci - seriálovým hercům by nerozuměla, tady se musí deklamovat jak na divadelním jevišti. I tak až příliš často vypouští univerzální větu, že "tohle ji vývojáři ještě nenaučili".
V novém ID.7 lze snadno propadnout dojmu, že nejde o auto jako takové. Ale spíš o jakýsi park oddechu, kde spousta věcí funguje sama od sebe, a v cíli řidiče málokdy čeká příjemnější svět, než je ten za volantem. Dobře odhlučněný elektromobil se slušně vyřešeným pérováním tuhle atmosféru navodit dokáže a ID.7 k takovým patří.
Ze zhruba padesátikilometrové testovací trasy si obrázek o spotřebě udělat nejde, dosažený průměr 25 kWh/100 km lze vzhledem k několika dynamickým zkouškám a rychlé dálniční jízdě považovat spíše za extrém. Teoreticky by využitelných 77 kWh trakční baterie mělo vystačit na 620 kilometrů. S baterií 86 kWh, která se volitelně objeví koncem roku, by měl ID.7 dokonce pokořit sedmisetkilometrovou hranici.
Konfigurátor už funguje, prohlédnout si auto naživo by mělo jít ve všech dealerstvích Volkswagenu. Do začátku je ID.7 k dispozici v akční verzi People s bohatou výbavou za zvýhodněnou cenu. Vyjde na 1,53 milionu korun.