První jízda s novou Evettou: zájemce musí být srandista, jinak ztratí důstojnost

První jízda s novou Evettou: zájemce musí být srandista, jinak ztratí důstojnost
Vzadu má Evetta výklopné okno, pod kterým je 280litrový kufr.
Na rozdíl od konkurenčního Microlina se snaží více držet původní předlohy.
Interiér je ale vzdušný, přední lavice pro dva cestující dostatečně široká.
Přístrojová deska už nemůže být jednodušší.
Foto: Electric Brands
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
9. 7. 2022 6:32
Novodobá verze slavné poválečné Isetty funguje na elektřinu a po městě ujede 200 kilometrů na jedno nabití. Výrobce chce už v létě otevřít rezervační systém, první zájemci se hotového auta ale dočkají nejdřív v příštím roce. V Česku už je nachystána prodejní síť.

Francouzi se musí polepšit, navigace v moderním Peugeotu firmu Akcurate v dolnosaském Rosdorfu ne a ne najít. "Váš cíl je vpravo," hlásí sebejistě, i když dřevěné stavení s neněmecky vzrostlou trávou v jejím okolí nevypadá, že by se zde měla konat přehlídka elektrických vozidel nedávno vzniklé firmy Electric Brands.

Situaci zachraňují Mapy Google, které auto neomylně nasměrují k nové budově za městem. Známý výrobce střešních šíbrů a mechanismů pro střechy kabrioletů si od příštího roku bere "vedlejšák". Bude tu montovat Evettu, jejíž výroba má po několika peripetiích konečně příští rok odstartovat. V okolí už stojí bagry, vzniknou tu další haly.

"Vy jste ten novinář z Česka," vítá mě na recepci hosteska a vysvětluje, že si všimla cizí espézetky. Zahraniční účastník tiskovky je tu za exota, ani zástupy domácích novinářů se sem v době prázdnin zrovna nehrnou. Jsou tu místní noviny, štáb televize SAT 1 a čeká se na příjezd redaktorů časopisu Autobild, kteří se zasekli na dálnici u Frankfurtu.

Chvíli trvá, než se našinec zorientuje, čeho je tu vlastně svědkem. Ve vyklizené hale stojí tři provedení vozítka Evetta, několik verzí mediálně vděčného mikrobusu XBUS a k tomu ještě přehlídka elektroskútrů a koloběžek NITO, které zase pocházejí z Itálie.

Výkonný ředitel obchodní sítě Frank Mottie se snaží vnést do věci jasno: jeho firma Electro Brands v dubnu převzala automobilku Artega, která chystala elektrickou Isettu pod názvem Karo. Formálně samostatně stojící firma XBUS a její stejnojmenný busík je ve skutečnosti dceřinou společností, s italským výrobcem elektroskútrů NITO zase Electro Brands pojí smlouva o výhradní distribuci. "Hledáme další partnery pro nové projekty," ujišťuje Frank Mottie s tím, že výzvou pro firmu bude hlavně rozšíření výrobní kapacity. První pětitisícovou sérii Evetty zvládne na zakázku vyrobit firma Akcurate ve stávajících prostorách, plánovaných 30 000 kusů v roce 2024 už ale sotva.

Hledej jedenáct rozdílů

Kdo by při pohledu na Evettu odpřísáhl, že něco podobného už někde viděl, nemýlil by se. Nápad vzkřísit model, který v poválečném Německu zachránil před krachem BMW, měli původně dva obchodní partneři. Po neshodách šli každý svou cestou, jenže Isetty se nechtěl vzdát ani jeden z nich. Soud jejich spor vyřešil šalamounsky: můžete vyrábět oba, když se auto bude lišit nejméně v 11 bodech.

"A to jsme bez problémů dodrželi," říká Frank Mottie s tím, že konkurenční švýcarské Microlino vsadilo na futuristický kabát, zatímco Evetta se více drží původní předlohy. Svého rivala však chce Electro Brands převálcovat hlavně rozsáhlou servisní a distribuční sítí. O zákazníky se má starat celkem 800 servisních partnerů po celé Evropě.

Jen v samotném Česku, kde mrňavým autům pšenka nikdy nekvetla, je podle Franka Mottieho připravena síť dvanácti distributorů. Na otázku, zda se náhodou nespletl, údaj ještě telefonicky ověřuje. "Ano, je to opravdu dvanáct. Naším cílem je jeden distributor v okruhu 25 kilometrů."

Zatímco prodejci již netrpělivě očekávají první kusy, konstruktéry čeká na Evettě ještě spousta práce. "Ten, kdo vymyslel dobíjecí zásuvku pod zadním oknem, moc důvtipu nepobral," říká zakladatel firem Artega a XBUS Ralf Heller. "Když prší, teče do ní voda."

Verze bez střechy, která vznikla v posledních třech týdnech již pod taktovkou Electro Brands, má proto zásuvku schovanou ve výklenku pod registrační značkou. V dobách, kdy benzinové nádrže byly ještě součástí deformační zóny karoserie, mívala na stejném místě auta plnicí hrdlo.

Finální verzi vozítka čeká také zvětšení rozchodu zadních kol a vyřešení elektrického otevírání dveří, které má nahradit problematickou plynokapalinovou vzpěru. Což je v případě Evetty, kde se při nastupování odklápí celá objemná příď i s volantem, úkol docela náročný. Už proto, že je třeba vyvinout i otevírání pro verzi s pravostranným řízením. O správném rozložení a odzkoušení senzorů detekujících překážky v okolí auta ani nemluvě.

Do města ano, na dálnici výjimečně

Ačkoliv zbývá ještě doladit detaily, funkční prototyp už automobilka má. A přítomným novinářům v něm nabídla krátkou projížďku po areálu firmy.

Nikdo z nás předem netušil, jak zábavně to vypadá, když se netrénovaný jedinec snaží v Evettě prodrat k předním sedadlům. Zapomeňte na reklamní fotky s rozesmátou kráskou, které nabízí pomocnou ruku uvolněný mladík - praxe nejvíc připomíná medvěda lezoucího do jeskyně. Kdo se v tu chvíli nedokáže zasmát sám sobě, rychle se ztratí v mlze nekonečné trapnosti.

Uvnitř Evetty čeká dvoumístný interiér v esenciální podobě, který je však pro dva lidi až překvapivě prostorný. Na délku má Evetta 2,49 metru, což je mimochodem jen o centimetr méně, než kdysi míval první Smart.

Ostatně když generální ředitel Electric Brands Martin Henne mluví o výhodách Evetty, nezapomene upozornit na možnost parkování napříč v místech, kde ostatní auta musí stát podélně. Tohle býval argument Smartu City Coupé; po příchodu druhé generace s delší karoserií však o tuto výhodu přišel.

Díky vzdušnému interiéru si cestující v Evettě nepřipadají tak zranitelně, jak to na první pohled může vypadat. Od sedadel k přednímu sklu je relativně daleko, za opěradly je zase místo pro zavazadla - tady je auto pocitově ještě delší než v opačném směru.

Evetta Prima

Motor: synchronní s permanentními magnety
Výkon: 12 kW / 16 k
Točivý moment: údaj není k dispozici
Baterie: Li-Ion, 14 nebo 18 kWh, podle verze
Nejvyšší rychlost: 90 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: údaj není k dispozici
Kombinovaná spotřeba: 7 kWh / 100 km
Objem zavazadlového prostoru:  280 l
Nosnost (pohotovostní / užitečná): údaj není k dispozici
Cena: od 400 000 Kč

Zrychlení má Evetta elektricky svižné, ale skromný výkon motoru umístěného nad zadními koly počítá převážně s městským provozem. Pokud se však vypraví za jeho hranice, nebude až takovou brzdou provozu. Teoreticky se může odvážit i na dálnici, maximální rychlost vozítka to dovoluje.

Kraťoučká jízda toho o autě mnoho neprozradila, snad jen, že výraznější hluk od hnacího ústrojí by si zasloužil ještě trochu pozornosti konstruktérů. A ještě, že vnější podoba s americkou lednicí z 50. let minulého století je čistě náhodná.

Předpremiéra Evetty se konala jen tři neděle poté, co odštěpené konkurenční Microlino po dlouhých průtazích konečně oznámilo zahájení sériové výroby. Také v případě Evetty trvá realizace celého projektu déle, než si zakladatel firmy Ralf Haller představoval.

Pokud teď ale půjde vše hladce, v malé sérii by se výroba mohla rozběhnout už příští rok. Dealeři jsou už na každý pád připraveni.

 

Právě se děje

Další zprávy