Praha – Automobilový průmysl v Česku hlásí rekordní výsledky. Na hrubém domácím produktu se loni podílel už zhruba 7,4 procenta, na samotné průmyslové produkci má už čtvrtinový podíl, téměř čtvrtinou se podílí na celém českém exportu. Obor výroby aut a dílů pro ně přitom čelí velkým výkyvům.
Prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn ale věří, že není důvod k obavám. „Nemyslím si, že je v Česku nějaká fatální závislost na automobilovém průmyslu. Naopak to spíše dává dobrý základ do budoucna,“ říká. Nebojí se, že by se stávající výroba mohla v budoucnu přesunout například do zemí s levnější pracovní silou.
„Automobilová výroba je kapitálově extrémně náročná, není jednoduché ji někam přesunout,“ vysvětluje. V posledních letech firmy v Česku masivně investují, postavily se nové a moderní automobilky. Závody Hyundai či TPCA i modernizované linky Škody v Mladé Boleslavi a Kvasinách patří mezi nejmodernější v Evropě. Bude dvacet až třicet let trvat, než se vybudované kapacity vůbec odepíší. Do té doby nemá podle Jahna ekonomický smysl uvažovat o přesunu.
„Po tu dobu se bát nemusíme. A pak je tu otázka, kam by se vůbec výroba měla stěhovat?“ ptá se Jahn. Podle něj k Česku chybí alternativy. Země má pro investory stále řadu výhod. Tou hlavní je právě orientace na autoprůmysl. Je tu dostatek dodavatelů i odborníků. Navíc je česká mzda stále konkurenceschopná. Více než třikrát nižší oproti Německu a mírně nižší než na Slovensku.
V porovnání například s Rumunskem je z Česka blíže k zákazníkům v Evropě.
Prodeje aut v Evropě letos rostou, ale v posledních týdnech se objevily obavy, zda dobré období a prodeje nezačnou klesat. Důvodem měla být emisní aféra, kdy se ukázalo, že koncern Volkswagen, jehož součástí je i automobilka Škoda, podváděl při měření emisí (Jahn je vedle funkce ve sdružení i šéfem fleetových prodejů Volkswagenu - pozn. red.).
Trh se obával, že by zákazníci nákup nového vozu odložili, než se například ujasní, zda nepodváděly i další automobilky. Podle dat o prodejích aut v Evropě za září, kdy se poslední týden o aféře již vědělo, se ale nic takového dít nezačalo. Ani průběžné informace o říjnových dodávkách nenasvědčují tomu, že by se to mělo změnit. Auta se prodávají dál.
Obor je ale z podstaty výrazně závislý na síle ekonomiky. Jen za poslední desetiletí se roční prodeje aut v Evropě pohybují mezi 13 a 18 miliony ročně, loni šlo o 15 milionů. Česko by se tak mělo podle Jahna připravit na to, že může přijít i horší období. To dosud nebylo znát, protože v době nejslabších evropských prodejů v Česku nabíhala výroba u nových výrobců automobilky Hyundai. TPCA a Škodě pak pomohlo, že nabízely levnější vozy, jejichž prodeje pak ještě urychlilo šrotovné zavedené v řadě evropských zemí. Do toho zde výrobci dílů rozšiřovali stávající závody či budovali nové. V budoucnu ale přijde období, kdy propad trhu s auty nové projekty nevyrovnají.
Rozhovor s Martinem Jahnem čtěte v pátečním speciálním vydání Hospodářských novin.