Informaci o propouštění potvrdil Hospodářským novinám mluvčí Aera Tobiáš Tvrdík.
"V porovnání s minulým rokem snížíme počet interních zaměstnanců o deset procent," uvádí Giordo v dopise zaměstnancům. V Aeru pracuje asi dva tisíce lidí. Propouštění se tedy dotkne zhruba 200 z nich. Budou mezi nimi také agenturní pracovníci, část lidí odchází také do důchodu.
Podle Tvrdíka souvisí propouštění s celkovou proměnou orientace výroby, která se pod novým italským managementem už třetím rokem zaměřuje na vlastní výrobu letadel, hlavně nového cvičného letounu L-39NG, a odklání se od subdodávek a civilní výroby.
Nové zbrojní projekty ale zároveň ještě nevydělávají. Proto je Aero Vodochody už druhým rokem po sobě ve ztrátě a Penta musí podnik dotovat. Podle desetileté strategie, kterou italskému manažerovi odsouhlasili majitelé, má zbrojní výroba v Aeru v budoucnu tvořit dvě třetiny tržeb.
Mezi vlastníky Penty, která získala Aero v roce 2007, nebyla v minulosti úplná shoda na tom, co s podnikem udělat. Ještě před rozhodnutím investovat do Vodochod další stamiliony korun byl možností i prodej firmy. Finanční skupina má navíc ve hře také další projekt spojený s Vodochody - vytvoření nízkonákladového letiště, které má být konkurencí pražskému Letišti Václava Havla.
Začátkem roku v Pentě navíc skončil investiční ředitel Zdeněk Kubát. Zdroje z Penty ale tvrdí, že to přímo s Aerem nijak nesouviselo.
Pro Aero Vodochody bude výpadek dodávek pro společnost Sikorsky znamenat propad v tržbách přibližně půl miliardy korun. Česká firma vyrábí plně vybavené kokpity pro "Black Hawky" od roku 2011. S firmou Sikorsky, již vlastní zbrojní koncern Lockheed Martin, se Aeru v červenci 2017 podařilo prodloužit smlouvu až do roku 2023.
Američané ale kontrakt loni vypověděli a budou kopkity vyrábět ve Spojených státech.