Praha - Evropu tíží závislost na dovozu ropy z nestabilních oblastí světa. Vědci zase stále silněji varují, že zplodiny benzínu a nafty z automobilových motorů přispívají k riziku změny klimatu na celé zeměkouli.
Přimělo to české motoristy k tomu, aby si více všímali, jak k závislosti na dovozu ropy a ke změně klimatu přispívají? A začali tedy alespoň vyžadovat úspornější automobily?
Nikoli, zní odpověď, kterou nabízí v neděli končící motoristická výstava Auto Praha na výstavišti v Letňanech. Zájem o úsporné automobily, ale ani jejich nabídka, tu rozhodně nedominují.
Rozhodující je výkon
Výstava Auto Praha nepatří mezi ty, kam by automobilky jezdily představovat své nejžhavější novinky. Jsou zde však prodejci sériových aut, nových i ojetých, a pak tu najdeme spoustu atrakcí souvisejících s automobilismem, od ukázek bezpečné jízdy po prodej suvenýrů.
"Určitě nepociťujeme, že by zákazníci cíleně požadovali automobil s nízkou spotřebou," kroutí hlavou prodejce David Zima u stánku firmy Auto Elso nabízející škodovky. Připouští, že je obrovský zájem o vozy s malým motorem 1,4 TSI. "Ty už máme vyprodané do konce roku," říká.
V tomto případě se však zdá, že základním důvodem pozornosti není ani tak úspornost motoru, jako spíše fakt, že jej konstruktéři dokázali udělat nečekaně výkonným (90 kW u verze montované do octavií a 92 kW v superbech).
Obdobně to vypadá u stánku Subaru Hostivař. Prý tak sotva jedno procento zákazníků se výrazněji zajímá o spotřebu těchto japonských vozů. Zdejší kupce mnohem více přitahuje pohon všech čtyř kol.
Důležitější jsou celkové náklady
Větší zájem o spotřebu mají kupci ruských vozů značky Lada. Ani tady však ohled na životní prostředí není tím nejdůležitějším. Lady se snaží být levnější než obdobně vybavené škodovky, a cena je tu větším hnacím motorem než případné ekologické souvislosti.
"Naši zákazníci se na spotřebu ptají vždycky," říká Milan Kalaš z firmy Lada Sadská. "Podstatná je pro ně cena vozu. Jeho nízká spotřeba, kolem šesti litrů benzínu na sto kilometrů, je pro ně součástí kalkulace nákladů na pořízení a provoz auta."
Terénní auta do města
Zato třeba u stánku firmy Simix nemá smysl se na spotřebu vůbec ptát. Firma dováží obrovské americké vozy, mnoho z nich terénních. Kdo si je kupuje, o polykání benzínu ve velkém nepřemýšlí.
Pod širým nebem na letňanském výstavišti se pak tyčí nový terénní polygon se tři a půl metru vysokou kovovou konstrukcí. Po ní mohou terénní vozy šplhat do výšky a zase sjíždět. Umělý polygon je ostatně asi jediné místo na světě, kde tyto vozy využijí svých schopností. Jinak se s nimi jejich majitelé předvádějí jen v ulicích a na silnicích, kde auta žádné mimořádné vlastnosti vůbec k ničemu nepotřebují.
Auta Králů i na slunce
"Lidi nechtějí myslet na to, co svým dnešním chováním způsobí budoucnosti, i když už to samozřejmě musí vědět," hodnotí designér Jiří Král, syn legendy českého automobilového návrhářství Václava Krále.
Spolu s otcem se Jiří Král podílel na mnoha návrzích automobilů, i čistě experimentálních. Nyní byl pozván, aby některé představil i na letňanském výstavišti, v koutku pod názvem Auta Králů.
Je zde třeba Solarmobil, vůz poháněný slunečními články, který už před dvanácti lety sestavili se studenty ČVUT. Anebo ještě o desetiletí starší jednomístné vozítko, které ujelo na jeden litr benzínu tři sta kilometrů.
Václav Král (zemřel v roce 2005) navrhoval mimo jiné závodní vozy, sám ostatně závodil. Později se stále více přikláněl k myšlence, že vozidla musí být ekologicky zodpovědná.
Města to neunesou
"Lidi budou chtít vždycky auta, a budou se jim líbit ta rychlá nebo velká. Ale města to neunesou, taková auta se do nich prostě nakonec nevejdou. Ať chceme nebo ne, jednou stejně musíme dojít k malým vozům, které málo váží a spotřebují minimum energie," hodnotí nyní Jiří Král. "Jenom kupci si to nechtějí připustit."
Koutek s ukázkami designu Václava a Jiřího Krále je tak vlastně jediným místem na letňanském výstavišti, které připomíná, že automobily by mohly a měly být také jiné, než jsme si zvykli.