Děčín - Veřejný ochránce práv Otakar Motejl požádal ministra životního prostředí Martina Bursíka o vysvětlení průtahů kolem studie, která má posoudit dopad přivaděče dálnice D8 do Dečína na životní prostředí.
Ministerstvo životního prostředí totiž stále nedokončilo závěrečné stanovisko studie zvané EIA, které slibovalo již minulý týden.
Dokument přitom může změnit ráz města i okolní krajiny. Je totiž klíčovým ve sporu o železnici, která by měla silnici ustoupit. Právě o trať, která je známější pod lidovým názvem Kozí dráha, místní bojují. A ombudsman jim již dal v minulosti zapravdu.
Čtěte více: Železnice má tiše zmizet. Ombudsmanovi a obcím navzdory
„Pan ombudsman je znepokojen průtahy kolem stanoviska EIA a obrátil se na ministra životního prostředí s tím, že pokud budou dále pokračovat, předloží danou věc vládě," uvedla jeho mluvčí Iva Hrazdílková.
Historie přivaděče D8
- prosinec 2004 - oznámení o záměru stavby přivaděče z Děčína na dálnici D8
- leden 2007 - veřejnost se dozvídá o 5. variantě přivaděče, který má vést místo železnice
- leden až únor 2007 - postupný vznik tří občanských sdružení
- září 2007 - poprvé oficiálně zveřejněná dokumentace 5. varianty
- leden 2008 - vlaky na trati se zastavily, Ústecký kraj je na tento rok neobjednal
- únor 2008 - ombudsman kritizuje kraj, že nečinil nic pro záchranu dráhy a že jednal proti dopravní politice České republiky
- květen - obce a občanská sdružení se domlouvají s ČD na dopravě do konce roku 2008 a předběžně i na rok 2009
- červen 2008 - Správa železnicční dopravní cesty zjišťuje, že trať je v havarijním stavu a vlaky na ni nesmí
V Děčíně se přitom hraje o čas. Minulý týden totiž Správa železniční dopravní cesty, tedy správce trati, náhle oznámila, že dva mosty na dráze jsou v havarijním stavu. A musí ji tedy neprodleně zavřít.
Na technické problémy se přitom přišlo krátce před tím, než měly na trať vyjet vlaky. Ty si objednaly obce a občanská sdružení, která chtějí dokázat, že železnice je využitelná.
Kraj železnici nechce
Ústecký kraj zde totiž dopravu počátkem roku zastavil s tím, že je zbytečná a ztrátová. Místní jsou ale přesvědčeni o něčem jiném.
Domnívají se, že to bylo jen účelový krok, aby mohla trať v tichosti ustoupit silnici. Její odpůrci se totiž bojí, že přivede nadmíru kamionů do centra Děčína.
A pokud by vlaky nevyjely, ministerstvu dopravy by nic nebránilo Kozí dráhu zcela zrušit. Silnici by pak nic nestálo v cestě.
Ministerstvo životního prostředí z kraje minulého týdne tvrdilo, že zdržení není na jejich straně.
„Závěrečné stanovisko EIA nemůže být vydáno, dokud jej objednavatel, tedy Ředitelství silnic a dálnic, nezaplatí," tvrdil expert ministerstva životního prostředí přes dopravu Martin Robeš.
Ředitelství silnic a dálnic to ale odmítá. „Zatím jsme fakturu s částkou ve výši odměny uhrazené zpracovateli posudku od ministerstva životního prostředí neobdrželi," uvedla jeho mluvčí Martina Vápeníková.
Později pak ministerstvo životního prostředí potvrdilo, že závěrečné stanovisko ještě není hotové. „Pořád přichází podklady, proces tedy stále probíhá," informovala Jarmila Krejsová z jeho tiskového oddělení.