Změna na eskalátorech: kočárky tam nepatří

Monika Horáková
6. 1. 2010 10:20
Ve stanici metra Anděl se včera zranil na eskalátoru čtyřletý chlapec
Ilustační foto
Ilustační foto | Foto: Aktuálně.cz, Jaroslav Pikous

Praha - Vjíždíte-li s dětským kočárkem na eskalátor, činíte tak na vlastní nebezpečí a při případné nehodě by se vám toto jednání mohlo prodražit.

Podle doporučující normy Evropské unie s označením ČSN EN 115-1 by všechny eskalátory, které jsou uvedeny do provozu po 1. únoru 2009, měly být označeny tak, aby bylo zřejmé, že nejsou určeny k přepravě dětských kočárků.

Česko směrnici převzalo, přestože se o tom dosud téměř neví.

Norma se bude týkat také všech nově otvíraných nákupních center, která by chtěla využívat eskalátory. Netýká se zatím eskalátorů pražského metra. Ty nejnovější byly uvedeny do provozu již v květnu 2008.   

Týká se ale například nových eskalátorů na pražském Hlavním nádraží, které vedou k vlakovým nástupištím. Ty jsou skutečně označeny symbolem přeškrtnutého kočárku.

"Pro celou Evropskou unii je skutečně doporučeno, aby na nově zřizované eskalátory kočárky nevjížděly. Každý, kdo instaluje nový eskalátor, by měl řešit i možnost náhradní dopravy - např. instalovat také výtah. Takto doporučující normu převzala i Česká republika, bez jakýchkoli změn. Žádná národní příloha k ní vydána nebyla," uvedl pro Aktuálně.cz Václav Vaněk, soudní znalec v oboru pohyblivých schodů a pohyblivých chodníků.

Poslední původní vozy 81-71 dojezdily v běžném provozu uprostřed roku 2009 na trase B. Nyní jezdí už jen tyto jejich modernizované verze, lišící se na první pohled jak uvnitř, ...
Poslední původní vozy 81-71 dojezdily v běžném provozu uprostřed roku 2009 na trase B. Nyní jezdí už jen tyto jejich modernizované verze, lišící se na první pohled jak uvnitř, ... | Foto: metroweb.cz

„Eskalátory slouží primárně k přepravě osob. Pokud by provozovatelé pohyblivé schody neoznačili, zbytečně by si zkomplikovali situaci při případné nehodě," vysvětlil pro Aktuálně.cz Günter Horny, německý spoluautor normy EN 115-1.

"Nebezpečí při přepravě dětského kočárku po eskalátoru je zřejmé. Při náhlém zastavení pohyblivých schodů je mnohdy obtížné zůstat stát na vlastních nohou, natož když držíme ještě kočárek," dodal Horny. 

Vážných poranění dětí na eskalátorech přitom přibývá.

Eskalátorová pasáž je podle architekta na obchodním domě možná to nejhezčí. Zmínka o ní se objevila i v mnoha zahraničních publikacích. "Zařadit tu stavbu skoro nejde, styly se nyní mísí a nemají jasně dané hranice. Když už, řekl bych, že ten dům je někde na hranici funkcionalismu a možná i hi-tech," říká jeden z autorů stavby Miroslav Masák.
Eskalátorová pasáž je podle architekta na obchodním domě možná to nejhezčí. Zmínka o ní se objevila i v mnoha zahraničních publikacích. "Zařadit tu stavbu skoro nejde, styly se nyní mísí a nemají jasně dané hranice. Když už, řekl bych, že ten dům je někde na hranici funkcionalismu a možná i hi-tech," říká jeden z autorů stavby Miroslav Masák. | Foto: Miroslav Masák, Martin Rajniš, John Eisler

Na eskalátoru ve stanici pražského metra Anděl si včera odpoledne zranil nohu čtyřletý chlapec. Hasiči museli dítě vyprostit pomocí hydrauliky. Mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený deníku Aktuálně.cz řekl, že chlapec byl odvezen na ošetření do nemocnice a utrpěl nekrvácející zranění, zřejmě pohmožděninu

"Má tržně zhmožděnou ránu chodidla," potvrdila mluvčí pražské záchranky Jiřina Ernestová. Podle jejích slov prsty zasaženy nebyly.

Generální ředitel Dopravního podniku Praha Martin Dvořák v rozhovoru pro Aktuálně.cz odmítl, že by byl na vině vadný eskalátor. "Podle mých současných informací byl eskalátor v naprosto bezvadném technickém stavu. Samozřejmě jsme jej nechali odstavit a toto prověřujeme, abychom si mohli být stoprocentně jistí," řekl Dvořák.

Podobná nehoda se stala loni v srpnu na eskalátoru ve stanici metra Můstek, kde sedmiletému chlapci jezdící schody skříply tři prsty. Kvůli závažnosti poranění mu je lékaři museli amputovat.

 

 

 

Právě se děje

Další zprávy