Železnice, či autostráda? Řebíčkův muž tlačí na kolegy

Martina Machová
28. 7. 2008 15:00
Chce, aby Bursíkovi lidé pozdrželi klíčovou studii
Jiří Hodač je hned po ministrovi nejmocnějším mužem rezortu dopravy
Jiří Hodač je hned po ministrovi nejmocnějším mužem rezortu dopravy | Foto: Ludvík Hradilek

Praha, Děčín - Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač zasáhl do sporu o to, zda má zůstat zachována železniční trať z Děčína do Duchcova, nebo zda železnice ustoupí stavbě přivaděče k dálnici D8.

Zastánci železnice zveřejnili na internetu dopis, v němž náměstek vyzývá ministerstvo životního prostředí, aby počkalo se zveřejněním výsledků studie EIA o dopadu přivaděče na okolní životní prostředí.

Přivaděč má být vybudován na místě nynější železniční trati. Jiří Hodač v dopise vyzývá ministerstvo, aby výsledky studie publikovalo až poté, co ministerstvo dopravy o osudu železnice z Děčína do Oldřichova u Duchova rozhodne.

Odpůrci přivaděče považují Hodačův postup za protiprávní a také ministerstvo životního prostředí jej označuje jako "velmi nestandardní".

Čtěte více: Železnice nebo auta? Zelené ministerstvo mlčí

Aktivisté: Je to protiprávní

Starosta Telnice Jaroslav Doubrava patří mezi lídry odporu proti zrušení železnice. Na začátku července uspořádali místní starostové a aktivisté protestní jízdu na posledním sjízdném úseku
Starosta Telnice Jaroslav Doubrava patří mezi lídry odporu proti zrušení železnice. Na začátku července uspořádali místní starostové a aktivisté protestní jízdu na posledním sjízdném úseku | Foto: Martina Machová

Náměstek Hodač svému protějšku na ministerstvu životního prostředí Karlu Bláhovi napsal: "Žádám Vás, aby do doby vydání pravomocného rozhodnutí (o odstranění trati, pozn. red.) nebyla rezortem životního prostředí činěna žádná opatření ve vztahu k plánované přeložce přivaděče na dálnici D8."

V dopise dále zmiňuje i možnost, že po zrušení dráhy mohou být její některé části využity pro dálniční přivaděč. Upozorňuje také, že lze očekávat velký mediální tlak na zachování trati, kterému je třeba nepodlehnout.

"Je to protiprávní nátlak na ministerstvo životního prostředí, aby přistoupilo na zrušení železnice. Náměstek Hodač překračuje své pravomoci. Podávání stanovisek dotčených orgánů bylo ukončeno, a nyní by měl proces vyvrcholit vydáním závěrečného stanoviska bez jakýchkoli zásahů," uvedl odborník na ekologické právo Petr Kužvart, který vystupuje ve většině známých ekologických kauz, jako je například plánovaná těžba zlata u Kašperských Hor nebo ve Zlatých Horách.

Podle jeho výkladu dokonce klíčový muž na ministerstvu dopravy přestoupil základní ústavní zásady. "Pokud jde o státní orgán, není oprávněn dělat to, co mu neukládá zákon. A tuto aktivitu mu žádný zákon neukládá," uvedl Kužvart.

Čtěte více: Nehoráznost! volají obce. Stát jim tvrdě bere železnici

Hodač myslí všeobecně

Koleje by měla nahradit silnice. Lidé z Pomokel ji ale nechtějí
Koleje by měla nahradit silnice. Lidé z Pomokel ji ale nechtějí | Foto: Martina Machová

Jiří Hodač zcela odmítá, že by přestoupil své pravomoci a neoprávněně vstupoval do procesu zpracování EIA.

"O žádné studii EIA není v dopise ani zmínka, myslel jsem to spíše všeobecně. Tedy, aby nebyly učiněny nenávratné kroky do doby, dokud nebude známo, zda trať bude zachována, či nikoli," uvedl.

Adresáti na ministerstvu životního prostředí vnímají dopis jinak.

"Myslím, že dopis je napsán dostatečně srozumitelně a jasně jsem z něj pochopil, že má na mysli studii EIA. O žádných jiných opatřeních můj rezort nerozhoduje," uvedl náměstek Karel Bláha, do jehož kompetence zpracování studie EIA spadá.

Bláha prý nepodléhá

Přesto výsledky studie stále nejsou zveřejněné, ač měly být už před necelými dvěma měsíci.

Karel Bláha odmítá, že by to ovlivnil Hodačův dopis. "Máme své lhůty a podle nich postupujeme," uvedl.

Ministerstvo životního prostředí podle něho čeká, až za studii zaplatí její objednatel - Ředitelství silnic a dálnic, organizace ministerstva dopravy, kde je náměstkem právě Hodač. Ředitelství tvrdí, že fakturu právě řeší.

Za zachování železnice mezi Děčínem a Oldřichovem bojují obce podél trati a aktivisté z Děčína. Navzdory rozhodnutí Ústeckého kraje vlaky na letošní rok neobjednat si zajistili vlastní dopravu aspoň o víkendech.

Nyní ale vlaky stojí kvůli náhlým výlukám na trati. Starostové i občanská sdružení v jejich případě hovoří o úmyslu trať zničit.

Na podivné okolnosti kolem zastavení provozu upozorňoval i ombudsman Otakar Motejl.

 

Právě se děje

Další zprávy