Nehoráznost! volají obce. Stát jim tvrdě bere železnici

Martina Machová
4. 7. 2008 14:25
Úřad zavřel trať těsně před návratem vlaků
O tuhle trať se bojuje. Spor o jednokolejku z Ďěčína však zatím obce prohrávají
O tuhle trať se bojuje. Spor o jednokolejku z Ďěčína však zatím obce prohrávají | Foto: Martina Machová

Děčín - Nové jízdní řády se bělají na zastávkách podél trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova zbytečně. Vlak, který měl vyjet o víkendu, totiž nepojede.

Státní úřady přitvrdily v boji o železniční trať, kterou hodlají zrušit a místo ní postavit přivaděč dálnice D8 do Děčína. A to přes odpor okolních obcí a občanských sdružení, které chtějí provoz železnice platit ze svých rozpočtů.

Dva dny před obnovením provozu, který si obce samy zaplatily, vyhlásila Správa železniční dopravní cesty novou výluku. Ta má provoz na trati úplně zastavit, protože trať má údajně špatnou geometrii kolejí. Zastánci trati však tvrdí, že je to jen další schválnost.

"Nehoráznost. Poté, co jsme našli náhradní řešení, jak vlaky na trať vrátit, přišli s novou závadou. Nemusím být moc prozíravý, abych v tom neviděl záměr," prohlásil starosta Telnice Jaroslav Doubrava, který za obce provoz vyjednává.

Podrobnosti k tématu: Železnice má tiše zmizet. Ombudsmanovi a obcím navzdory

"Za třicet let jsem tu neviděl jediný měřící vůz. A pošlou ho sem hned poté, co jsme si objednali dopravu. To je jednoznačný úmysl," tvrdí starosta Doubrava.

Již začátkem června Správa železniční dopravní cesty uzavřela trať v úseku z Jílového do Libouchce. A tehdy také pár dní před podpisem smlouvy mezi obcemi a Českými dráhami. Přitom tam krátce před tím vlaky jely.

Fakta:
Autor fotografie: Martina Machová

Fakta:

Boj o železnici:

  • prosinec 2004 - oznámení o záměru stavby přivaděče z Děčína na dálnici D8
  • leden 2007 - veřejnost se dozvídá o 5. variantě přivaděče, který má vést místo železnice
  • leden až únor 2007 - postupný vznik tří občanských sdružení
  • září 2007 - poprvé oficiálně zveřejněná dokumentace 5. varianty
  • leden 2008 - vlaky na trati se zastavily, Ústecký kraj je neobjednal
  • únor - ombudsman kritizuje kraj, že nečinil nic pro záchranu dráhy a že jednal proti dopravní politice České republiky
  • květen - obce a občanská sdružení se domlouvají s ČD na dopravě v roce 2008
  • červen - Správa železnicční dopravní cesty náhle zjišťuje, že trať je v havarijním stavu
  • červen - začíná se s odstrojováním některých úseků trati, takže tam zůstanou jen koleje bez výhybek
  • červenec - Správa železniční dopravní cesty uzavírá další úsek. Až dosud byl vpořádku a měly na něm jezdit vlaky

Kauza na Aktuálně.cz:

Výluky se plánují měsíce

Starostové se ale nevzdali. Rozhodli se, že jim bude stačit, když vlaky pojedou místo z Děčína alespoň z Libouchce. Objednali dopravce, tentokrát Klub přátel lokálky, a ten požádal o přístup na trať. V pondělí získaly obce jízdní řády, v úterý ale přišel další úder. Správa železnice oznámila, že se na koleje nesmí.

Kritika na státní Správu železniční dopravní cesty se nyní snáší i od Sdružení železničních společností, které sdružuje všechny soukromé dopravce.

"Zjišťujeme, zda máme nárok na náhradu škody. Pokud právníci řeknou, že ano, budeme se soudit," uvedl Jiří Mužík, předseda Sdružení železničních společností.

Případ je podle něj jedinečný. "Běžné je, že se výluky plánují dopředu, a to i měsíce. Ne abychom se to jen tak náhodou dozvěděli pár dní před jízdami," popsal situaci.

Podle Mužíka se totiž obvykle k výluce vyjadřuje i dopravce. Mimo jiné totiž musí mít dostatek času, aby zajistil případnou náhradní dopravu. "Výjimkou jsou snad jen přírodní katastrofy, což tento případ není," dodal.

Není to záměr, tvrdí správa

Správa železniční dopravní cesty veškeré spekulace o důvodech uzavření trati odmítá. I to, že by mělo jít o záměr.

"Musíme dbát na zajištění provozuschopnosti trati. Požadavky na opravy jsou již delší dobu nárokovány, stav byl sledován," vysvětlila Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty.

"V situaci, kdy kraj zvážil, že je pro něj neekonomické zajišťovat dopravní obslužnost regionu vlakem a zájem o nákladní dopravu je minimální, je třeba zvažovat finanční prostředky na opravy této trati," uvedla Anna Kodysová.

Pokud by zmizela železnice, nic by nebránilo tomu, aby po jejím těle vedla autostráda. Projekty jsou již zpracované a jen se čeká, jak dopadne studie jejího dopadu na životní prostředí. Tu mělo vydat před měsícem ministerstvo životního prostředí.

Čtěte více: Železnice, nebo auta? Zelené ministerstvo mlčí

Existenci trati ale s přivaděčem spojují i občanská sdružení v Děčíně. Bojí se totiž, že pokud by dráha zanikla a místo ní se postavila silnice, zamořily by kamiony centrum města.

 

Právě se děje

Další zprávy