Zaplatím schopné učitele, slíbil ministr Liška

Petr Holub
20. 5. 2008 11:25
Ministr zveřejnil plán, jak pomoci pedagogům
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Úmysly ministra školství Ondřeje Lišky získávají první konkrétní obrysy. 

Učitelé v pátek vyhlásili stávku, ministr v pondělí zveřejnil plán, jak jim pomoci. Oznámil, jak využije pět miliard korun, které získal od vlády navíc na platy učitelů.

Kromě toho po konzultacích se školami, kraji a odbory připravil novelu zákona o pedagogických pracovnících. "Jde hlavně o řešení dvou dlouhodobých otázek: jak zlepšit nedostatečné ohodnocení učitelů a jak je motivovat ke kvalitní práci," vysvětlil svůj hlavní záměr.

Odměna za nové osnovy

Liška může rozdělit učitelům ještě letos půl miliardy, v příštím roce čtyři a půl miliardy. "Jsou to peníze pro aktivní, činorodé, profesionální učitele a učitelky," řekl ministr.

Září 2007 a další protest - tentokrát učitelů. Necelé tři stovky jich přišly pod okna vlády vyjádřit nespokojenost se zvyšováním platů. Odborářům se nelíbí, že by v příštím roce měl rozpočet regionálního školství vzrůst pouze o navýšení platů zaměstnanců - o 1,5 procenta. Nechyběly píšťalky, transparenty, na závěr se zpívala píseň Spirituál Kvintetu "Za svou pravdou stát".
Září 2007 a další protest - tentokrát učitelů. Necelé tři stovky jich přišly pod okna vlády vyjádřit nespokojenost se zvyšováním platů. Odborářům se nelíbí, že by v příštím roce měl rozpočet regionálního školství vzrůst pouze o navýšení platů zaměstnanců - o 1,5 procenta. Nechyběly píšťalky, transparenty, na závěr se zpívala píseň Spirituál Kvintetu "Za svou pravdou stát". | Foto: Ludvík Hradilek
Čtěte více:
Učitelé budou stávkovat 9. června. I přes zvýšení platů

Proto zvolil speciální postup. Školy dostanou peníze jako účelovou dotaci a ředitelé by je měli pedagogům rozdělit jako prémie.

Ministerstvo bude dohlížet, aby přednostně dostali peníze učitelé, kteří se podílejí na zavádění nových vzdělávacích plánů.

Zavedení školních vzdělávacích plánů je hlavním pilířem reformy osnov, která probíhá už od roku 2001. Aktivní učitelé však za jejich přípravu dosud nedostali žádné peníze navíc.

Foto: Ludvík Hradilek
Více o refromě:
V Chrudimi jsou s reformou nejdál. Škola začíná v 8:15

Větší prostor

Novela o pedagogických pracovnících odstraní zřejmě už od ledna 2009 byrokratické bariéry, které školám nejvíc škodí.

Dnes mohou středoškolští pedagogové učit na druhém stupni základních škol, napříště bude možné, aby kantoři z druhého stupně naopak učili na střední škole. Učitelé budou smět přecházet i mezi oběma stupni základní školy.

Ondřej Liška, ministr školství
Ondřej Liška, ministr školství | Foto: Ondřej Besperát

Učitelem se může stát i ten, kdo vystuduje cizí jazyk na úrovni magistra a doplní si bakaláře na pedagogické fakultě.

Zákon vyjde vstříc učitelům, kteří nemají kvalifikaci. Vysokoškolské vzdělání si budou moci doplnit do dvou let po nástupu. U starších pedagogů, kteří mají alespoň deset let praxe, se prodlužuje termín pro doplnění kvalifikace do roku 2015.

"Nechceme ztratit ani jednoho kvalitního pedagoga. Na druhé straně novela opět potvrzuje, že učitel má mít vysokoškolské magisterské vzdělání," zdůraznil Liška.

Co ještě chybí

Ministr připouští, že rozdělení dotací a rušení bariér je teprve začátek. Další, významnější změny je však třeba připravit a především pro ně najít podporu.

Ideální postavení učitele v systému popsala na základě mezinárodního výzkumu PISA 2006 poradenská společnost McKinsey.

Ve Finsku, Singapuru, Koreji a dalších zemích, kde mají středoškoláci nejlepší výsledky, platí tři společná pravidla.

Pedagogické fakulty přijímají jen omezený počet studentů. Horní hranici stanovují podle učitelských míst, které se v budoucnu uvolní. Učitelské povolání má vysokou prestiž také díky tomu, že nástupní platy se udržují nad průměrem nástupních platů pro ostatní vysokoškoláky. Úspěšné země také pravidelně sledují kvalitu výuky.

Možná po volbách

Liškův úřad dnes připravuje model, jak hodnotit kvalitu učitelů. Tým pod vedením ministrova poradce Karla Rýdla sepíše do listopadu seznam, co by měl učitel umět. V něm například vysvětli, jak mají pedagogové plánovat, jednat se žáky a vytvořit z nich dobrý tým.

"Seznam kompetencí by měl učitelům především pomoci, nejde o to, že je někdo bude zkoušet," vysvětlil Rýdl.

Obtížnější bude zrušit diskriminaci mladých učitelů, kteří dnes obvykle berou polovinu toho, co starší kolegové. "O odměňování učitelů jednáme s odborníky na kulatých stolech," popsal postup přípravy Rýdl.

Upozornil však, že se výsledek nemusí dostavit v tomto volebním období: "Návrhy na změny platových tarifů musí projít parlamentem a víte, jak je to složité."

Prakticky nemožné je změnit systém přijímání na pedagogické fakulty. "S tím by musely fakulty souhlasit," říká Rýdl.    

 

Právě se děje

Další zprávy