Nebývá obvyklé, aby se na něčem shodli komunisté, lidovci i občanští demokraté. K výjimečné spolupráci je však ve čtvrtek přiměl dopravní kolaps, který tento týden ochromil dálnici D1. Na Vysočině se kvůli trvajícímu omezení tvořily mnohakilometrové kolony, ve kterých někteří řidiči strávili až čtrnáct hodin.
Vše začal poslanec KDU-ČSL Ondřej Benešík, k němuž se přidal předseda komunistického klubu Pavel Kováčik a pak i předseda ODS Petr Fiala. Zajímavé nebylo jen to, že našli společnou řeč, ale i to, že ji našli během debaty, která se týkala zcela jiné věci - zdanění církevních restitucí. Na které samozřejmě mají tito politici odlišné názory.
"Já bych chtěl říci, že nejede dálnice, stojí na ní tisíce lidí dlouhé hodiny a kamioňáci odpočívají přímo na dálnici. A my tady řešíme tento problém. Já tedy nevím, co je urgentnější," začal Benešík, který poukazoval na to, že lidi mnohem víc trápí průšvih s dálnicí než restituce církevního majetku. Přitom si stěžoval, že ve sněmovně není ministr dopravy Dan Ťok, který chyběl stejně jako několik dalších členů vlády.
"Pan ministr tady evidentně není, tak já doufám, že si to užívá na D1 jako tisíce dalších řidičů. A myslím si, že sněmovna by o tom příští týden měla jednat. To není dáno pouze přírodou, to není dáno pouze sněžením. Když jsem sem v úterý jel po D1, tak jsem byl v šoku, že to zúžení tam pořád je. Já říkám - až napadne sníh, jak to budou dělat? No, evidentně už vidím, jak to budou dělat. Nijak," pokračoval lidovecký poslanec.
KSČM chce zakázat kamionům vjet do levého pruhu
Po něm si vzal slovo Kováčik, který jinak řečnil jen ke zdanění církevního majetku. "A když už mluvíme o těch tisících aut, které stojí řadu hodin na dálnici D1, také jsem to mnohokrát zažil, dnes ale poprvé jsem odhodlán předložit změnu zákona," upozorňoval předseda klubu KSČM s tím, že změna by měla za určitých podmínek zakázat kamionům vjet do levého pruhu. "Protože to je jediné, co potom brání tomu, aby mohli pracovníci údržby dálnice rychle obnovit provoz," řekl Kováčik.
"Pokud nepřijde s tou iniciativou vláda, přijdeme s tou iniciativou velmi brzy my. Tak, aby ještě tuto zimu mohla být nejen dálnice D1, ale i všechny ostatní lépe průjezdné a udržovatelné," upřesnil Kováčik.
O něco později se dočkal podpory i od šéfa ODS. "Jsem připraven s panem předsedou Kováčikem diskutovat o tom, jakým způsobem zabránit tomu, aby se situace neopakovala. Já jezdím po D1 několikrát týdně a situace je normálně strašná," stěžoval si Fiala.
Ministr Ťok později odpoledne reagoval slovy, že o zákazu jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích kvůli situaci na D1 uvažuje. Plánuje kvůli tomu legislativní změny a operativně by zákaz mohly zatím vynucovat dopravní značky. "Mluvili jsme o tom, jak odstavit kamiony v době, kdy už je jasné, že situace je vážná," uvedl ministr.
Podle Fialy však za situaci zdaleka nemůžou jen řidiči kamionů. "Ten problém leží v tom, jakým způsobem k tomu přistupuje ministerstvo dopravy, jakým způsobem jsou prováděny opravy, jak jsou ty opravy koordinovány a co se na té D1 děje. To je základní problém celé té situace, které čelíme," prohlásil.
Poslanci přitom poukazovali zejména na zúžení dálnice u Humpolce. "Upozorňovali jsme na to už dříve. Současná situace je proto, že se neukončila oprava v plánovaném termínu v kritickém úseku u Humpolce, kde je zúžení, o kterém všichni věděli a které tam nemělo být. Jediné, co ministerstvo dopravy bylo schopné udělat, tak jako obvykle řeklo: no my ty firmy v souladu se smlouvou budeme pokutovat. To je málo, ta situace byla jasná už dopředu," dodal Fiala.