Začíná privatizace Českých drah. Známe pravidla

Petr Holub
22. 10. 2007 21:00
Kdo se podělí o výnosnou nákladní dopravu?
Nakládací prostory firmy Setuza.
Nakládací prostory firmy Setuza. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Vláda rozhodla, že začne hledat strategického investora pro nákladní železniční dopravu dosud provozovanou státem. Právě proto odsouhlasila vznik dceřiné společnosti Českých drah s názvem ČD Cargo, která bude dopravu po železnici provozovat už od ledna 2008.

Nová akciová společnost převezme 13 tisíc zaměstnanců ČD drah a majetek v hodnotě devíti miliard korun; většinu z něho tvoří 33 tisíc nákladních vagónů a 955 lokomotiv.

Privatizační strategii nechce premiér Mirek Topolánek prozradit. "O dalších krocích bude veřejnost včas informována," řekl na dotaz novinářů.  Aktuálně.cz však má k dispozici vládní materiál, který pravidla privatizace popisuje.

Topolánek u Fica

Cílem privatizace má být spojení ČD Cargo se společností, která provozuje nákladní dopravu v nějaké ze sousedních zemí.

"Očekávaný vývoj evropského železničního prostředí bude ještě více směřovat k vytváření nadnárodních společností a strategických partnerství," vysvětluje materiál, který vláda schválila.

Experti s tím souhlasí. "Nejsem si jist, že nákladní doprava Českých drah může být v této chvíli zisková. Potřebuje velké investice do vozového parku, proto může být spojení se silnou zahraniční firmou dobrá cesta," míní Petr Kadeřávek z Železničního magazínu.

Nasnadě jsou proto investice silných cargo společností, které provozují státní železnice v Německu nebo Rakousku. Vláda však začala jednat se společností Cargo Slovakia, která vznikla jako dceřiná firma Železnic Slovenské republiky.

"Víme, že Topolánek jednal se slovenským premiérem Ficem," potvrdil informace Aktuálně.cz o jednání premiérů mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček.

Logickým vysvětlením je pak spojení českého a slovenského carga s rakouskými drahami, které už projevily zájem o slovenskou společnost.

Česká cesta

S plánem na vznik mezinárodní společnosti, která by provozovala nákladní železniční dopravu v celé střední Evropě, jsou nicméně v rozporu další odstavce vládního materiálu, které popisují konkrétní postup privatizace.

Foto: Aktuálně.cz

ČD smějí prodat nejvýš 49 procent akcií nové společnosti Cargo. "Českým drahám tak zůstane vždy zachován většinový podíl v dceřiné společnosti a mohou nadále vystupovat z pozice ovládající osoby," slibuje se v dokumentu a ještě se zdůrazňuje, že prodej akcií musí schvalovat celá vláda.

To umožňuje prodat menší část akcií některému z tuzemských železničních dopravců, jako jsou společnosti OKD Doprava nebo Viamont.

"Pokud by České dráhy chtěly zajistit investice do lokomotiv a vagónů, musely by soukromému menšinovému partnerovi předat řízení společnosti. "Jinak by investice neměla pro nikoho smysl," míní Kadeřávek.

Foto: Aktuálně.cz

České dráhy, resp. vláda by naopak tímto způsobem získaly zkušené manažery ze soukromého sektoru.

Vyloučena není ani třetí cesta, která by spojila obě předchozí. České dráhy by nejdříve prodaly část akcií, tím Cargo ČD získá nové manažery, kteří pak dojednají spojení firmy s cizí společností, například se slovenským a rakouským cargem.

Lístky podraží

Nejasný zůstává po pondělním jednání vlády osud osobní dopravy Českých drah. Po oddělení ČD Cargo přijde o 600 milionů korun, kterými dosud nákladní doprava každoročně dotovala tu osobní.

Topolánek po jednání vlády slíbil, že příjmy osobní dopravy dorovná státní rozpočet. Ve schváleném materiálu však stojí něco jiného.

V analýze budoucích příjmů ČD se počítá s tím, že nadále poroste počet cestujících. "V částce je dále kalkulováno i s úpravou tarifů," dodává vládní materiál. Ke zdražení má dojít už v roce 2008.

Kdyby měli cestující uhradit celých 600 milionů, musely by ceny lístků zdražit o desetinu.

Čtěte i další články Aktuálně.cz o dopravě:

Stát staví silnice podle socialistického receptu

Přesun nádraží v Brně? Vlakem na Ruzyni? Úřad říká ne

Dálnice jsou v Česku drahé. Víme proč

Vláda hledá miliardy. Ale na dálnicích je rozhazuje

 

 

Právě se děje

Další zprávy