Praha - Zároveň s tím, jak v Praze citelně podraží jízdné v městské dopravě, nakupuje hlavní město 46 tramvají Škoda 15 T za cenu, která je o čtvrtinu vyšší než kvalitnější tramvaje, jež si pořizují západoevropská města.
Kdyby Praha tyto předražené tramvaje nekoupila, ušetřila by jen letos 920 milionů.
Pražská vláda ČSSD a ODS i lídři místního dopravního podniku budou sice tvrdit, že dražší jízdenky kompenzují zavedení bezplatné dopravy dětem a seniorům, avšak také tady, v předraženém nákupu tramvají, je třeba hledat odpověď na otázku, proč by jednotlivá jízdenka měla nově stát o šest korun více.
Toto zdražení lístků z nynějších 26 korun na 32 korun vynese pražskému dopravnímu podniku 200 milionů. Radní o něm rozhodnou v úterý.
Levné a s klimatizací
Obrázek o tom, jak Praha tramvaje nakoupila, si lze udělat podle příkladu z Berlína.
Počátkem roku 2010 vyjely v hlavním městě Německa nové tramvaje Bombardier Flexity. Objednávka na stovku tramvají o délce 42 metrů a na stejný počet vozů o délce 31 metrů přijde německou metropoli na 600 milionů eur.
Ve stejné době se nahrazují klasické tramvaje ze smíchovské Tatry také v Praze. Celkem 250 nových strojů Škoda 15T "ForCity" o délce 31,4 metru přijde pokladnu hlavního města na 20 miliard korun.
Berlínské tramvaje mají podle expertů lepší technické řešení a jejich provozem se tolik neopotřebují koleje. Z pohledu laika se liší hlavně tím, že mají klimatizaci a dveře po obou stranách soupravy.
Podobně by dopadlo srovnání Prahy s většinou evropských měst. Lacinější tramvaje nakupují v Německu, Belgii, Rakousku i v Polsku.
Porovnjete ceny v tabulce, pod ní článek pokračuje.
Ceny tramvají v Evropě |
Město | Výrobce | Cena za metr čtvereční podlahy (v tisících korun) |
Praha | Škoda Transportation | 1033 |
Stuttgart | Stadler | 903 |
Krakov | Bombardier | 898 |
Berlín | Bombardier | 797 |
Linz | Bombardier | 767 |
Graz | Stadler | 750 |
Brusel | Bombardier | 697 |
Záhřeb | Končar/Henschel | 603 |
Poznámka: Ve všech případech jde o nízkopodlažní tramvaje, které se nakupovaly v posledních šesti letech. S výjimkou Prahy se jedná o tramvaje s klimatizací. S výjimkou Prahy a Záhřebu jde o tramvaje s dveřmi po obou stranách.
Drahé a s omezeným použitím
Pražský Dopravní podnik se dostal k vysoké ceně vinou nepovedeného výběrového řízení.
V roce 2005 se o gigantickou zakázku přihlásily tři firmy, dvě z nich ale byly vyloučeny, a tak soutěž vyhrála plzeňská společnost Škoda Transportation s nabídkou, že jednu tramvaj dodá za 75 milionů včetně DPH. Cena mezitím vyrostla o dalších pět milionů.
Jeden z opozičních pražských zastupitelů potvrdil Aktuálně.cz informaci, že se jedná o dalším zdražení, pokud výrobce v příštím roce zabuduje do nových tramvají klimatizaci, jak bývá zvykem u jiných výrobců.
Pražský magistrát, resp. jeho Dopravní podnik, tak fakticky dotuje vývoj nových tramvají firmě, která s nimi dosud neměla žádné zkušenosti.
Plzeňští konstruktéři už před pěti lety začali do Prahy dodávat tramvaj 14T známou pod názvem „Porsche". Hlavní město odebralo 60 kusů za čtyři miliardy a pak ztratilo zájem, protože tramvaje Porsche se kvůli nevhodnému profilu mohou provozovat jen na některých pražských linkách.
Stejný problém se řeší i u 15T ForCity, která se zatím nasazuje pouze na linky 11 a 18.
Připomeňte si ve fotogalerii, jak byli letos v zimě ředitel pražského Dopravního podniku Dvořák a předseda představenstva Škoda Transportation Krsek za nevyjasněných finančních okolností na společném golfu v Dubaji.
Evropa ani pod cenou
Plzeňská továrna ani s podporou pražského magistrátu neprorazila v ostré evropské konkurenci. Tramvaje se podařily prodat pouze do polské Vratislavi a lotyšské Rigy. V prvním případě šlo o 17 vozů Porsche, v druhém případě 20 tramvají ForCity.
Ve Vratislavi se plzeňské Škodovce podařil husarský kousek, když v soutěži porazila nejsilnějšího světového výrobce, rakousko-německý Bombardier. Podle deníku Gazeta Wyborcza zvítězila díky tomu, že tramvaj nabídla za poloviční cenu než do Prahy.
V ostatních soutěžích ale nemá plzeňský výrobce šanci. Bombardier i švýcarský Stadler nebo francouzský Alstom dnes dokážou prodat kvalitnější tramvaje za lepší cenu než tuzemská konkurence. Na nižší cenu v Evropě sází například chorvatský Končar, který je o 40 procent levnější než Škodovka.
Smlouva bez servisu
Dopravní expert Martin Šubrt z Technické správy komunikací hájí tramvaje Škoda 15T pokud jde o kvalitu i o cenu.
"Odpovídá evropským měřítkům, zvláště když vezmeme v úvahu, že se platil vývoj prototypu určeného právě pro Prahu," vysvětluje.
Ostatní výrobci mohou vycházet z několika základních modelů, které pak upravují na prototypy podle přesných požadavků dopravních podniků jednotlivých měst.
Šubrt připouští, že si Praha nevyjednala výhodné servisní podmínky. Záruka platí dva a půl roku, ve smlouvě se Škoda Transportation však chybí mimozáruční opravy.
"Takové smlouvy se už ve světě vůbec neuzavírají," kritizuje přístup pražského Dopravního podniku bývalý náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák.
Výrobci tramvají podle něho zpravidla nabízejí zákazníkům určitý objem oprav u každého vozu podle počtu ujetých kilometrů. Podle Žáka tím mohou městské dopravní podniky ročně u jedné tramvaje ušetřit půl milionu až milion korun. U 250 tramvají Škoda 15T by tak mohla Praha ušetřit další miliardu za pět let.