reklama
 
 

Za podplácení reportérů dostali muži pokutu 108 tisíc

11. 3. 2013 14:58
Cílem korupce bylo stažení pořadu o minulosti bývalého starosty pardubického obvodu Dubina

Brno - Nejvyšší soud (NS) potvrdil bývalému starostovi pardubického obvodu Dubina Jánu Kasičovi a novináři Svatopluku Kodetovi peněžité tresty za podplácení investigativních reportérů TV Prima.

Oba musí podle rozsudku zaplatit 108 tisíc korun. Cílem korupce bylo stažení pořadu o Kasičově minulosti.

ČTK to v pondělí zjistila z databáze rozhodnutí Nejvyššího soudu.

Kasič s Kodetem se v roce 2010 snažili přimět reportéry Bohumila Rouba a Romana Svobodu k tomu, aby zastavili natáčení a vysílání příspěvku do pořadu Soukromá dramata. Předání úplatku 60 tisíc korun zachytila skrytá kamera.

Reportáž se zabývala Kasičovým působením ve Sboru národní bezpečnosti (SNB) před rokem 1989, především jeho aktivitami proti odpůrcům komunistického režimu.

V dovoláních k Nejvyššímu soudu poukazovali Kasič i Kodet na údajně neetické, nebo dokonce nezákonné jednání reportérů. Roub a Svoboda údajně sami vyvolávali dojem, že reportáž zastaví, pokud dostanou peníze, což prý lze hodnotit jako vydírání. Kasič tak v dovolání uvedl, že peníze poskytl jako vydíraný člověk v krajní nouzi.

Nejvyšší soud uznal, že reportéři vyvolávali u obviněných dojem, že lze reportáž zastavit. "I za tohoto stavu se však ale v žádném případě nemohlo jednat o provokaci, neboť původní myšlenka poskytnutí úplatku za neodvysílání reportáže vzešla od obviněných," stojí v usnesení Nejvyššího soudu.

Reportéři jednali ve veřejném zájmu

Soud zdůraznil také to, že reportéři při rozkrývání případu jednali v zájmu veřejnosti, jejíž právo na informace převážilo nad ochranou Kasičova soukromí.

"Reportáž o politikovi, který byl zvolen starostou městského obvodu, týkající se jeho minulosti, kdy měl jako příslušník VB neoprávněně užívat násilí, je informací, kterou je třeba považovat za obstarávání věcí obecného zájmu, neboť jde o informaci pro veřejnost důležitou," vysvětlil soud.

Kasič s Kodetem měli původně podle rozsudku Okresního soudu v Pardubicích zaplatit 180 tisíc korun. Krajský soud ale verdikt zmírnil. Nyní mají oba odsouzení už jen spíše teoretickou možnost podat ústavní stížnost.

autor: ČTK | 11. 3. 2013 14:58

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama